onsdag 30. mai 2018

Melodi Grand Prix 2005: "Feel the Beat." Cheezy Keys.

                                                               3.plass  51 735 poeng.
Da de fem i Cheezy Keys skulle delta i Melodi Grand Prix var de på høyden av sin karriere som showgruppe. De hadde hatt flere show i Oslo og gjort stor suksess. De beveget mot popmusikken, for å ha flere ben å stå på. Tre av medlemmene hadde skrevet låta, Kim Arne Hagen, som var hovedvokalist på bidraget, Hans Petter Moen og Morten Bergheim. På scenen var også de andre to medlemmene med, Tjærand Moe og Anders Kjepperud. Cheezy Keys var invitert av NRK til å sende inn sang, og var et av åtte bidrag som ble plukket ut gjennom en intern utvelgelse til gå til finalen i Oslo Spektrum. Finalen holdt et høyt nivå, og var en reel opptur etter 12-15 år med ganske få lyspunkter. i Melodi Grand Prix. Cheezy Keys brakte ny energi med seg. De klarte å balansere vokaljazz med lett pop og det likte publikum. Cheezy Keys hadde gjort seg i overkant godt bemerket i Melodi Grand Prix i 2003, da de sto for pausenummeret. Den internasjonale finalen skulle gå av stabelen i Riga i Latvia, og Cheezy Keys hadde laget en pastisj av et show med elementer av parodi på russisk musikk, symboler og musikkinstrumenter Det falt latvierne tungt for brystet, og de fikk massiv kritikk i latviske aviser, og debatten gikk også høyt her hjemme. Den endte på diplomatisk nivå og til slutt måtte NRK sende en offisiell unnskyldning ad diplomatiske veier. Men dette var tilgitt, og nå skulle vokalgruppa synge selv, og bidraget handlet selvsagt om musikk. Noe særlig fantasifulle i sin låttematikk kan ingen se de var. Desto mer vågale var deres vokale krumspring. Startfeltet var knallsterkt med et internasjonalt kobbel av låtskrivere og både Jahn Teigen, Wig Wam og Tor Endresen i artistrekka. Etter første runde ble fire gullfinalister kunngjort, og Cheezy Keys tok seg til finalen der konkurransen var enda tøffere. For, der var det fire potensielle vinnerbidrag- men bare ett av dem kunne trekke lengste strå. Det norske folk fikk stemme, og poengene ble fordelt til fem regioner i Norge, der en talsperson på hvert sted videreformidlet dem fra sin region. "Feel the Beat" fikk under 10.000 stemmer hos fire av fem juryer, og lite kunne gjøres når siste region ga dem litt over 23.000 poeng. Gapet opp til førsteplassen var nytteløst å ta igjen. Men pallplass ble det, og flere deltagelser skulle komme.

                               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar