Til Melodi Grand Prix ble det sendt inn et rekordhøyt antall låter,
hele 950. Denne rekorden ble ikke slått før i 2010. Forskjellen mellom disse to
årene er at det i 1984 kun var lov for norske komponister å delta. Det vil si
komponist eller tekstforfatter måtte være norsk. I 2010 kunne deltagere fra hele verden sende
inn bidrag. Dermed er 1984 den største suksessen i Melodi Grand Prix historie
hva angår norsk musikk og norske popkomponister. Ti melodier ble plukket ut av Susanne Fuhr,
Eirik Wangberg og Henning Sommerro til å delta.
Kristian Lindeman hadde fått antatt sitt syvende bidrag
til Melodi Grand Prix og hadde fortsatt til gode å gå helt til topps. Nå skulle
det gjøres – i det sterkeste startfeltet i Melodi Grand Prix til da. (Enkelte
hevder at 1984 er det beste året noen gang.) «Opus» hadde tekst av Terje
Formoe. Dette var lenge før «Kaptein Sabeltann» og Terje Formoe var på denne tiden
mest kjent for sangen om «Julius» som hadde blitt en braksuksess året før. Han
hadde nettopp startet jobben som Underholdningssjef i Dyreparken i Kristiansand.
Han hadde også bak seg flere plateinnspillinger som visesanger og plater med barnesanger.
Kristian Lindeman var en internasjonalt anerkjent popsnekker, hans låter hadde
gått til topps både i World Popular Music Festival i Tokyo i 1974, der han og Ellen Nikolaysen gjorde rent bord og vant alle
de tre førsteprisene med «You made me Feel I could fly». Den ble lansert i
flere land. I 1979 vant Kristian Lindeman
Castelbar Song Contest i Irland med låra «Give me Time» med Trond
Granlund på vokal. Men han hadde som nevnt til gode å vinne Melodi Grand Prix.
Og det hadde han tenkt å gjøre med det unge stjerneskuddet Elisabeth Ødegård
fra Ski på vokal. (Hun heter nå Widmer til etternavn.) Elisabeth hadde nettopp fylt 15 år, men var
allerede en erfaren artist. Hun var aktiv i gospelmiljøet og hadde gitt ut LP-en
«Fylt av liv» der hun ble backet av de beste studiomusikerne Norge kunne
oppdrive da, nemlig gutta i gruppa Lava. Tekstene hadde kristent innhold og
Elisabeth ble den første norske popsangeren som gjorde «kristenpop» til en bred
genre. NRK satte foten ned, de mente Elisabeth var altfor ung
til å delta og at presset ville bli for stort. Dermed måtte Kristian Lindeman
bytte vokalist kort tid før finalen. (Det samme skjedde med et av de andre
bidragene i finalen, mer om det i en senere blogg.) Kristian Lindeman spurte
Ellen Nikolaysen som takket ja til å fremføre låta. De var jo allerede et
vinnerteam fra World Popular Music Festival, og nå skulle Melodi Grand Prix
vinnes. Ellen Nikolaysen hadde trappet
ned karrieren som popsanger og gått mer over til skuespilleryrket og jobbet mye
i studio som korist, Hun var også yndet solosanger i TV og radio og med flere orkestre rundt om og vant priser
både i Knokke Cup i Belgia og i Nord-Ring festivalen. Hun hadde blitt nominert
til Spellemannsprisen som beste kvinnelige solist to ganger. Hun var enste
artist i startfeltet som hadde representert Norge internasjonalt i Melodi Grand
Prix, attpåtil to ganger – i Luxemburg i 1973 med Bendik Singers, og som solist
i Stockholm i 1975. Det var mange sterke
komponist- og artistnavn i dette årets finale. «Opus» trakk startnummer seks –
med start rett etter Dollie Deluxe som da var Norges desidert heteste popstjerner og
skulle delta i Melodi Grand Prix for tredje gang. Salen kokte da de to jentene
i Dollie var ferdige, så den stillferdige balladen «Opus» druknet helt. Den var en av to ballader i finalen. «Opus» var en flott melodi, tydelig inspirert av
både fransk og italiensk pop – og det var ventet at den kunne gjøre det godt i
en internasjonal finale. I et startfelt der nesten alle låtene var nevnt som
favoritter – holdt «Opus» seg oftest i tetsjiktet og ble nevnt som en av
favorittene i nesten samtlige forhåndsomtaler. Med en fagjury ville nok «Opus»
hevdet seg helt i toppen. Men 1984 var et usedvanlig godt år for Melodi Grand Prix og konkurransen var
skarp. Så etter at viraken rundt The Monroes, Dollie Deluxe, Terje og Inger
Lise Rypdal og ikke minst jentene i Silhouette hadde lagt seg var det vanskelig
å velge, og en stille ballade ble dessverre litt borte. Det var fem folkejuryer
som avgjorde det hele. De overvar finalen i Chateau Neuf og gjorde dette til
tidenes mest nervepirrende avstemning. (Mer om dette i senere blogger om bidragene fra 1984.)
De fem juryene var ordnet etter aldersgrupper, fra under 20 år til over 50 år. Det
var streik i NRKs distriktskontorer, så derfor ble distriktsjuryene droppet.
Juryen besto av 35 medlemmer uten noen som helst slags tilknytning til norsk
popmusikk. Hvert jurymedlem ga hver sang poeng fra ett til fem, deretter ble
tallene samlet og lagt sammen og poengene ble gitt slik som i den
internasjonale finalen med 12 poeng til favoritten, 10 poeng til andreplassen,
så fra åtte og ned til ett poeng. «Opus» samlet ikke uventet flest poeng hos de
eldste av jurygruppene. Kampen sto mellom fire låter som alle knivet i teten. «Opus» nådde ikke helt
opp, den ble nok litt for gammeldags i dette startfeltet.Den fikk bare to poeng fra ungdomsjuryen, mens sangen samlet poeng midt på
skalaen fra de øvrige juryene. Men dessverre ikke nok til å hevde seg i toppen.
«Opus» havnet på en skuffende sjetteplass, og ikke helt i toppen slik
musikkjournalistene trodde. Trøsten får være at samtlige musikkritikere mente
at låta fikk ufortjent lav poengsum og at den skulle vært plassert blant topp tre. Og at det ble to uker på Norsktoppen med
fjerdeplass som beste resultat for Ellen Nikolaysen og «Opus» var en esktra bonus. Etter dette ga Ellen Nikolaysen seg som deltager i Melodi Grand Prix. Det samme gjorde tekstforfatter Terje Formoe. Men Kristian
Lindeman skulle forsøke å gå til topps flere ganger etter dette. Om han lykkes med det, får du vite om du
følger med på denne bloggen. NB! Elisabeth Ødegård skulle til slutt få delta i Melodi Grand Prix, men det var først mange år senere.
6. plass 25 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar