torsdag 26. desember 2019

Melodi Grand Prix 1992: "Du skal få din dag i morgen." Wenche Myhre.

I 1992 skulle NRK reise kjerringa, etter at "Grand Prix Gullalderen " på 80-tallet hadde ebbet ut. Etter femteplassen med "For vår jord" i 1988, hadde det gått heller trått for Norge i de internasjonale Eurovisjonsfinalene. 17. plass var beste resultat siden da, og i 1991 var interessen for Melodi Grand Prix såpass laber at finalen ble avlyst. Det hjalp ikke mye på interessen at det spesialbestilte bidraget fra Dag Kolsrud knapt nok fikk poeng i den internasjonal finalen i 1991, og "Mrs. Thompson" med Just 4 Fun havnet på en skuffende 17.plass. Dette gjorde at NRK måtte ta grep. Nå gjaldt det  å reise kjerringa, eller la være å delta. Ute i Europa så man at interressen for Eurovision Song Contest dalte. Frankrike og Italia måtte overtales til å være med, Monaco hadde hoppet av for lenge siden, det samme tenkte Luxemburg å gjøre. Hellas var av og på. Storbritannia stilte med ukjente artister og komponister. NRK valgte derfor å helgardere seg. de inviterte inn fire artister til å delta i finalen. Seks låter ble tatt ut via en åpen konkurranse,der omlag 400 bidrag ble sendt inn. Blant de inviterte artistene var Wenche Myhre. Hun fikk frie tøyler til å finne komponister og lage rammen rundt sin opptreden, og da var det selvsagt å velge på øverste hylle. Wenche Myhre var, og er fremdeles, mest kjent i Grand Prix sammenheng for ikke å ha vunnet med "La meg være ung" i 1964. Dette er og blir en av de aller største hitlåtene norsk Melodi Grand Prix noensinne har skapt. Wenche Myhre var jo vår fremste, internasjonale popstjerne helt frem til A-ha fikk sitt gjennombrudd i 1985. Hun hadde deltatt i Melodi Grand Prix i 1966 med "Vims" og "Lørdagstripp." Hun skulle ha sunger vinnerlåta "Karusell " i 1965, men måtte trekke seg kort tid før finalen, fordi hun ble syk og mistet stemmen. Hun deltok for Tyskland under den internasjonal finalen i Royal Albert Hall i London i 1968, og var så vidt med i den norske finalen i 1983. Da var hun ikke akkreditert som artist, men som korist bak Jahn Teigen med "Do-Re-Mi". Samme året deltok hun i den tyske finalen, og havnet på femteplass. Wenche Myhre er spurt utallige ganger om å delta i Melodi Grand Prix, men hun takket stort sett nei. Nå overrasket hun alle med å takke ja da NRKs invitasjon kom, og hun fikk selvsagt frie tøyler, og komponistene hun valgte å samarbeide med, var Per Kristian Indrehus og Geir Olav Bøkestad, bedre kjent som "Muffe " og "Gækki",  som hadde slått igjennom med et brak som tenåringsidoler med gruppa Drama et tiår tidligere. De to gikk videre som duo, under navnet Creation. De hadde utallige hits bak seg som artister, nå leverte de det samme for andre. Til å skrive teksten, hadde Wenche Myhre fått med seg sin mer eller mindre faste tekstleverandør på denne tiden, Jan Vincents Johannessen. Da finalen fant sted, var han blitt 51 år, og var overlege ved Radiumhospitalet i Oslo. Ved siden av denne jobben, skrev han egne tekster og oversatte andres. Nå skulle han debutere i Melodi Grand Prix. De to komponistene hadde, på tross av stor suksess som låtskrivere, bare deltatt i Melodi Grand Prix en gang før. De var favoritter som Creation med låta "Ny tid" i 1986, men havnet til slutt på en noe skuffende femteplass. Nå var de klare for nye forsøk. De hadde komponert melodien til "Du skal få din dag i morgen", men også fått med et bidrag til i finalen gjennom den åpne konkurransen. "Som en bro" var tittelen på dette bidraget. Wenche Myhre var selvsagt storfavoritt, mange var  fortsatt "moralsk indignerte" over at hun ikke vant med "La meg være ung" 28 år tidligere, derfor måtte hun jo vinne nå, mente både presse og publikum. De samme mente at  med henne som representant i den internasjonale finalen i Malmö, var man sikret en topplassering. Simen Sand var koreograf og ansvarlig for sceneinnslagene i finalen, Som den entertaineren Wenche Myhre er, sparte hun ikke på kruttet og bød publkium og TV seere på show, og finalen ble den med høyest seertall til da. Hun fikk med seg fem dansere på scenen.  De var, foruten koreografen selv,  Johan Osuldsen, Espen Furuseth, Lars Jacob Holm og Magnus Johnson. Wenche Myhre skulle starte nest sist, og Oslo Spektrum kokte av forventning. Hun innfridde selvsagt, og både presse ogfans regnet med at dette skulle bli en paradeseier. Så var det tid for å dele ut poeng. I ti norske byer satt det juryer med hundre medlemmer i hver. Disse var utstyrt med mentometerknapper som de kunne bruke etter at  hvert bidrag var fremført. De kunne stemme på så mange av de ti bidragene de ville, men bare gi et poeng til hvert. Wenche Myhre hang med i starten, og fikk sin beste poengsum av juryen på Elverum., som belønnet henne med 71 poeng av 100 mulige. Etter det dabbet det av. Forspranget frem til teten ble for stor, og som i 1964, havnet hun på en tredjeplass. VG arrangerte sin egen kåring, der avisas lesere kunne ringe inn sine stemmer. Der ble "Du skal få din dag i morgen" nummer to, bak Tor Endresen med "Radio Luxembourg." Vinnerlåta "Visjoner" kom på tredjeplass i den kåringen. Kort oppsummert kan man si at NRK reiste kjerringa og flere av låtene fra finalen kom inn på Norsktoppen. "Du skal få din dag i morgen" fikk tre uker på lista. Den kom ut på singel  med "Hvis bare jeg får bli hos deg" på A-siden. Denne låta kom også inn på  Norsktoppen. Litt senere på året ga Wenche Myhre ut en juleplate som solgte godt. Alle de tre opphavsmennene bak "Du skal få din dag i morgen" skulle dukke opp igjen i Melodi Grand Prix. Bøkestad og Indrehus andre bidrag i finalen, "Som en bro" kom på sisteplass. Wenche Myhre skulle ta en lang pause fra Melodi Grand Prix. Først 17 år senere prøvde hun lykken igjen.
                                                      3.plass   618 poeng.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar