«La meg være ung» var Arne Bendiksens tredje bidrag i
Melodi Grand Prix 1964. Han var hyret som vokalist på ett, og hadde skrevet to
andre. (Se tidligere blogginnlegg i menyen til høyre.) «La meg være ung» var en
moderne poplåt, helt ulikt de bidragene man hadde sett i Melodi Grand Prix til
da, som stort sett hadde vært preget av 40 og 50-tallets slagertradisjon. «La
meg være ung» skulle være opprør, og teksten handler jo om å få være tenåring
og frigjøres. Da måtte det en tenåring til for å gjøre det troverdig, og den
unge, lovende Wenche Myhre, som Arne Bendiksen hadde oppdaget noen år
tidligere- skulle bli Norges første popstjerne, og det skulle skje via Melodi
Grand Prix. Wenche Myhre var Arne Bendiksen første, store oppdagelse og hun
skulle bli lokomotivet i hans plateselskap og sørge for grunnlaget for hele
hans virksomhet. Og hun brøytet veien for andre. Arne Bendiksen mente Wenche
Myhre hadde internasjonalt potensial, så en internasjonal Grand Prix deltagelse skulle
hjelpe henne videre. «La meg være ung» var påvirket av Phil Spector som nettopp
hadde startet en ny trend med sin såkalte «Wall to Wall sound» som skulle bli fremtiden
i plateproduksjon og popmusikk. Wenche Myhre var et friskt pust inn i Melodi
Grand Prix, som med et unntak til da hadde vært preget av etablerte artister
stort sett rundt 40 år, og enda eldre låtskrivere. Wenche Myhre hadde feiret
sin 17 års dag to dager før finalen og var den yngste artist i Melodi Grand
Prix til da. I finalen fikk det første bandet i norsk Grand Prix også plass. (Det skulle gå 14 år til neste gang et band som ikke var ren vokalgruppe deltok i en norsk finale.)Arne Bendiksen
insisterte på at «La meg være ung» ikke skulle fremføres med det lille orkesteret
som var hyret. Jørg. Petter Røeds kvartett hadde ikke den besetningen han
ønsket, så han hyret inn Norges nye rockekonge Odd Børre med backingband-
The Cannons. Bandet var et rent instrumentalt band som sto alene eller backet
ulike vokalister, inspirert av The Shadows som ble forbilder for flere band
over hele Europa. Debutsingelen kom i 1963, «A Little One like You» med Bob Bergen
på vokal. For øvrig hadde bandet gitt ut flere singler og Grand Prix
deltagelsen var kjærkommen. Bandet besto av gitaristen Bjørn Borg, som senere
ble medlem av gruppa Firebeats og hans navnebror med etternavnet Nordvang som
ble medlem av The Vanguards og senere ga ut flere solo LP-er. De tre siste i
bandet var Yngve Bjerke som var fast låtskriver. Han ble også medlem av The
Firebeats. Tore Johannessen spilte bass og Thor Gunnar Andersen var trommis. Odd Børre og The Cannons fremøfrte låta først. Så kom Wenche Myhre med Kringkastingsorkesteret og som vanlig
ble den båret frem av Egil Monn- Iversens geniale arrangement. Wenche Myhre var
selvsagt favoritt i finalen, og låta hadde vunnet glatt om det norske folk
hadde fått bestemme. Men Melodi Grand Prix kunne ikke overlates til hvem som helst,
så her måtte ekspertisen trå til. Man innkalte fem musikkjournalister mellom 30
og 40 år som skulle være fagjury. Og man skulle jo tro at disse heiet på det
unge og nye, men de stemte som om de skulle vært minst 30 år eldre. Deres
ledsagere og koner skulle utgjøre folkets røst. Men før vi kommer inn på
poengfordelingen så er det verdt å si litt om sendingen. Finalen ble ikke samsendt
på radio, slik det var vanlig å gjøre. TV produksjonen var helt ny og veldig
moderne i datidens målestokk. Amerikaneren Bob Williams hadde nettopp kommet
til det provinsielle NRK og snudd opp ned på hvordan store TV-show skulle
produseres. Og slik ble det her også. Orkesteret kunne man bare høre, for artistene
var de eneste som var i bildet. Og de sto i et eget studio og sang, mens bildet
og lyden ble vist på en egen skjerm i studio og på TV. I det andre studioet der publikum satt, var det dansere som ledsaget hvert nummer med en tilpasset koreografi. Så TV-seerne fikk se artistenes ansikter og danserne som ledsaget hver sang. Dessverre er ikke
programmet bevart, bortsett fra en fremsynt arkivar som forsto at Wenche Myhres
sang kunne være starten på noe stort og derfor måtte dokumenteres for
ettertiden.
Så til poengfordelingen. De ti dommerne stemte anonymt,
så man vet ikke hvem som står bak hver poengsum. De kunne gi hver melodi fra et
til ti poeng. Så 100 poeng var maksimal sum. Det skulle bli en i overkant spennende
og tett avstemning. «La meg være ung» kom opp og ledet midt i, så kom det en
ettpoenger fra en av dommerne. Det spolerte alt. Selv ikke toppscore fra siste
dommer kunne rette på dette. Det endte fire fattige poeng fra seier. Dermed ble det en tredjeplass på «La meg være ung»
til Arne Bendiksen og det norske folks store forargelse og forundring. Men
trøsten er at låta dundret inn på VG lista, ble der i 15 uker og gikk helt til
topps. Og Wenche Myhre ble for alvor etablert som Norges aller største
popstjerne. Låta er blitt en evergreen og er den mest radiospilte norske Grand
Prix låt som ikke har vunnet. NRK fikk så mange klager at de kunngjorde at året
etter skulle folket få bestemme hvem som skulle vinne Melodi Grand Prix. Seerne og ekspertene mente Norge gikk glipp av
sin første seier i en internasjonal finale med ikke å sende «La meg være ung»
til finalen. Året etter sendte Arne Bendiksen låta til «Sopotfestivalen» som
var øst Europas svar på Grand Prix. Kirsti Sparboe sange denne versjonen som havnet låta helt nede på niendeplass med et ganske annerledes orkesterarrangement.
Men for Wenche Myhre ble sangen hennes store gjennombrudd og banet vei for en
stor, internasjonal karriere. Og "La meg være ung" fremstår fremdeles som Grand Prix historiens største forbigåelse.
3.plass 57 poeng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar