«Åh, for et spill» ble Arne Bendiksens niende og siste
Melodi Grand Prix bidrag. Han sendte sporadisk inn bidrag senere også, men
følte seg boikottet av NRK, og gikk etter hvert mer over til plateproduksjon og
jobben som direktør for Norges desidert største plate og musikkselskap tok
det meste av tiden. Melodi Grand Prix var ikke lengre så interessant
for ham utover på 70 tallet. Men i 1973 plukket utvalgsjuryen, bestående av trompetisten Finn Eriksen
og komponistene Tor Hultin og Sigurd Jansen, ut «Åh for et spill» blant 191
anonymt innsendte bidrag til Melodi Grand Prix. Fem bidrag fikk delta. Og
nå var Eurovision Song Contest inne i sin desiderte gullalder ute i Europa. BBC
satte seerrekorder hver gang ny finale ble sendt. Italia, Tyskland, Spania og
Frankrike hadde også høye seertall, så sjansen for en internasjonal suksess for
artister og komponister fra «provinsene» i nord var så absolutt til stede. Og dette skjønte
Arne Bendiksen, den eneste i norsk platebransje som tenkte internasjonalt. I dette årets internasjonale finale visste man at det kunne bli mange seere rundt
i Europa, for til finalen i Luxemburg var det allerede bestemt at selveste Cliff
Richard skulle revansjere nederlaget med «Congratulations» på hjemmebane fra1968. I tillegg skulle finnene sende sin store, internasjonale popstjerne
Marion Rung, og flere andre land toppet laget. (Det skulle vise seg at finalen i 1973 er den mest sette av alle internasjonale finaler. Bl.a. fikk hele 28 millioner av BBCs seere fmed seg den internasjonale finalen i Luxemburg.) Arne Bendiksen tenkte forbi den norske finalen, for han var det ikke godt nok bare å delta, han skulle vinne for fjerde gang Så han måtte
også toppe laget om han skulle klare det. Arne Bendiksen
hadde lenge hatt en drøm om å sette sammen en vokalkvartett med dem han anså som
de fire beste sangerne i landet med internasjonalt format. Så å få være med
her, var en helt spesiell ære som ble fire nennsomt utvalgte sangere til del. Arne
Bendiksen hadde skjelt til internasjonal pop, bl.a. i Sverige der han så
suksessen til vokalgrupper som Family Four og det nye samarbeidsprosjektet som nettopp
var døpt ABBA, i tillegg til britiske grupper som The New Seekers og Midde of The
Road. Han hadde noen kriterier: De fire han valgte ut skulle alle ha en allsidig
sangerfaring, alle kunne beherske harmonisang, like jazz, kunne synge alt fra
klassisk vokalmusikk til eksperimentell pop. Han fant sine fire favoritter og satte sammen
vokalgruppa Bendik Singers. De skulle fremføre Bendiksens kompliserte og
sofistikerte jazzinspirerte låt i en ganske uvanlig taktart. «Åh for et spill»
var ikke en kommersiell poplåt, men Bendiksen hadde klokkertro på den- fordi de
to gangene han hadde stilt med lettbente poplåter i de internasjonale finalene
hadde han henholdsvis tapt (1969) og kommet nest sist (1971.) Da han lykkes best, skrev han en
utradisjonell låt som Åse Kleveland sang, og fikk en legendarisk tredjeplass under den internasjonale finalen i Luxemburg i 1966. Nå ville han slå rekorden med nok en annerledes låt. Arne Bendiksen sa
selv at han var overrasket over at «Åh for et spill» kom igjennom nåløyet til Melodi Grand Prix i det
hele tatt.
Tilbake til artistene: De fire han valgte med omhu, var Anne- Karine
Strøm, Ellen Nikolaysen og brødreparet Bjørn og Phillip Kruse. Oslojenta Anne-
Karine Strøm hadde slått igjennom alt som 12 åring i 1963, og hatt stor suksess
som tenåringsstjerne i Sverige. Hun hadde gitt ut flere singler og en LP og allerede
deltatt i Melodi Grand Prix to ganger. Ved siden av popkarrieren hadde hun
røtter i jazz. Hun hadde for alvor blitt kjent med "Regndråper faller i mitt hår" som kom ut i 1970. Ellen Nikolaysen var også en av supervokalistene Bendiksen
plukket ut. Hun hadde slått igjennom som 18-åring under Talent-70 i NRK der hun imponerte alle med sin store stemme og vokale kapasitet og Arne
Bendiksen tok henne umiddelbart med i sin stall. Før 1973 hadde hun gitt ut en LP og noen
singler og hadde vært med i Grand Prix i 1971 som korist og som
solist i 1972. Begge de kvinnelige vokalistene var godt skolert. Det samme
gjaldt for brødrene Bjørn og Phillip Kruse. Førstnevnte studerte jazz og
komposisjon ved Norges musikkhøgskole og spedde på studentbudsjettet ved å være
korist på utallige plater for norske artister. Også lillebror
Phillip jobbet for Arne Bendiksen som tekstforfatter, komponist og
korist.
Som reglene var i Melodi Grand Prix dette året, skulle
låtene fremføres to ganger med to ulike artistbesetninger. Så til å fremføre «Åhfor et spill» med det lille orkestret, for anledningen Roy Hellvins orkester,
tok Arne Bendiksen en ferdig kvartett – nemlig de fire som utgjorde den da nettopp
begynnende platesuksessen «Treff». Inger Lise Rypdal, (av hennes 11 deltagesler ble dette hennes eneste seier i Melodi Grand Prix), Gro Anita Schønn, Stein
Ingebrigtsen og Dag Spantell. Det var planen, men Dag Spantell var bundet opp
andre steder, så inn kom NRK-produsenten og hobbysangeren Ola Neegaard. Han
hadde bakgrunn fra gruppa Three Hits sammen med sin daværende kone Kari (Diesen
d.y) og Leif Strøm.
1.plass 50 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar