I 1980 hadde NRK valgt å invitere ti komponister til Melodi
Grand Prix, og det var stor bredde i feltet hva gjaldt musikalsk bakgrunn. Blant
de inviterte fantes flere gamle «raddiser» og rockere som noen år tidligere sterkt hadde uttalt at de "i hvert fall aldri skulle være
med i Grand Prix". Men plutselig ble det stuerent for både Ketil Bjørnstad, Ole Paus, Henning Sommerro, Jan Eggum og ikke minst-
Sverre Kjelsberg. Han var først kjent som frontfigur i Norges mest
kjente rockeband på 60-tallet, Pussycats fra Tromsø. De var spådd en stor internasjonal karriere, men som det var vanlig for norske artister ble det ikke noe av for disse heller. Etter at bandet
ble oppløst, fortsatte han å være en kraft i både det lokale og nasjonale musikklivet. Da den internasjonale karrieren til The Pussycats falt i
fisk, reiste hjem til Tromsø der han ble uteksaminert fra Musikkonservatoriet
i 1970. Så kom han inn i det radikale visemiljøet og ble en av frontfigurene
for den nordnorske visebølgen på 70- tallet. Han ble ansatt som huskomponist og
skuespiller ved Hålogaland Teater i 1975. Hans første soloalbum kom ut i 1979,
og flere av hans unge fans fra 60-årene og Pussycatstiden fulgte hans musikalske
reise og ble trofaste fans videre. Hans store gjennombrudd som soloartist kom
med sangen «Ellinors vise» som Klaus Hagerup hadde skrevet teksten til. Den var
hentet fra en forestilling de skrev sammen til Hålogaland Teater i 1976, og ble
spilt inn på plate av Marit Mathiesen, men det var først i Sverre Kjelsbergs
versjon på hans første soloalbum i 1979 at låta ble landskjent og siden er en
klassiker i visemiljøet. Den er gjort i utallige coverversjoner siden. I 1980 var det knyttet stor spenning til hans
deltagelse i Melodi Grand Prix, hva ville han velge- rock eller vise? Han valgte det siste. Sverre Kjelsberg var
politisk engasjert og konflikten rundt utbyggingen av Alta - Kauotkeinovassdraget
opptok han sterkt, så han skrev rett og slett en protestvise som en hyllest til
samenes kamp for å bestemme over egne naturresurser. Han fikk med seg den samiske
sangeren, skuespilleren og joikeren Mattis Hætta. Han ble den første samiske
artist som stilte i Melodi Grand Prix. Alle de inviterte komponistene fikk selv
velge hvem de ønsket å samarbeide med. Sverre Kjeldsberg valgte sin kollega fra Hålogaland Teater, forfatteren Ragnar Olsen som var en ettertraktet tekstforfatter og oversetter og kjent for
å skrive på nordnorsk dialekt. Egil Monn- Iversen pakket låta inn i et stort orkesterarrangement
som gjorde den langt mer interessant enn den i utgangspunktet var. «Samiid Ædnan» som
betyr Samenes land, trakk siste startnummer av de ti deltagerne i finalen. De ni
fagjurymedlemmene skulle rangere låtene fra ett til ti poeng, med ti poeng til låta
de hadde på førsteplass. «Samiid Ædnan» var ikke tippet som favoritt i finalen,
men som en outsider. Og det så lenge ut til at pressen skulle få rett, «Samiid
Ædnan» lå rundt tredjeplass lenge, til låta fikk tre toppscore på rad, og
gjorde byks helt opp i teten og ledet med seks poeng. Så fikk Sverre Kjelsberg
og Mattis Hætta bunnotering fra de to siste dommerne, og dermed havnet de likt
som Åge Aleksandersens «Bjørnen sover», også den en politisk sang om Sovjet
Unionen og den kalde krigen. (Les mer om dette bidraget i et tidligere
blogginnlegg, bla deg nedover i menyen til høyre.) For første, og hittil eneste gang i Melodi Grand
Prix historien, endte to bidrag på førsteplass. Og de ni jurymedlemmene fikk ett
poeng hver de måtte gi til et av bidragene i omkampen som skulle kåre vinneren. Like jevnt ble det her også, til
slutt trakk «Samiid Ædnan» lengste står og vant omkampen med fem mot fire
poeng. Låta var ikke en kommersiell poplåt, men ble en umiddelbar hit,
hele Norge sang på Mattis Hættas joik, og den er blitt en av de mest kjente og
spilte norske Grand Prix bidrag gjennom tidene. I 2010 ble joiken kåret av NRKS
seere til det mest minneverdige øyeblikket i Melodi Grand Prix historien så
langt. Mest takket være Mattis Hættas joik. Låta ble en gigantisk hit her
hjemme, og gikk til topps på VG lista – der den ble i 13 uker. I tillegg ble
det fem uker på Norsktoppen med sjetteplass som beste resultat. For Mattis
Hætta sin del forble det med denne ene Grand Prix deltagelsen. Sverre Kjelsberg
skulle prøve seg igjen med en politisk ladet sang noen år senere. Mer om det i
et senere blogginnlegg. Han dukket forøvrig opp i Melodi Grand Prix året etter, da som programleder for finalen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar