Arne Bendiksens tredje og siste bidrag i Melodi Grand Prix 1966
var melodien «Vims.» Arne Bendiksen hadde debutert i Melodi Grand Prix i 1964 med
to bidrag, deriblant «La meg være ung» som ble Wenche Myhres store nasjonale
gjennombrudd som voksen popstjerne – og tidenes mest populære bidrag som aldri
vant noen finale. I 1966 var tre av de fem bidragene i finalen signert Bendiksen.
Om han hadde flere på lur blant de 325 innsendte, vites ikke. Men det skulle
ikke forundre noen om det fantes refuserte bidrag blant dem som senere ble
brukt i andre sammenhenger. Bendiksen var den store popkongen på denne tiden, og
hadde enorm betydning i norsk populærmusikk. Fikk du platekontrakt hos
Bendiksen var du ordentlig popstjerne og i elitedivisjonen blant norske
artister. Bendiksen var den første som så det kommersielle potensialet i Melodi
Grand Prix og programmet ble den fremste lanseringskanalen for artistene han
hadde signert i sin artiststall. Tre av disse var med i finalen, Kirsti
Sparboe, Åse Kleveland og Wenche Myhre. Sistnevnte dukket opp igjen i
Melodi Grand Prix, nå som internasjonal stjerne etter at hun i 1965 fikk sitt
definitive gjennombrudd i det tyskspråklige platemarkedet i Europa. Hun hadde folkets
sympati etter å ha blitt snytt for seieren med «La meg være ung» og hadde
måttet trekke seg fra finalen året før da hun mistet stemmen. Bidraget hun
skulle sunget da, vant. Så nå var forventningene store til Wenche Myhre. Arne Bendiksen
sto bak både melodi og tekst til «Vims», som nok var det mest gammelmodige
bidraget i denne finalen, en finale preget av fornyelse. Sangen ble, slik
reglene var da, fremført to ganger med ulik orkesterbesetning og ulike vokalister.
Anita Thallaug sang med en sekstett ledet av Grand Prix veteranen Kjell Karlsen,
med en plystrende og tamburinspillende Odd Børre til hjelp. Hun trivdes åpenbart
ikke helt med denne nye popen. Anita Thallaug hadde en stemme som nok passet
best til klassiske ballader i noe eldre stil. Hun hadde hoppet inn som reserve og
representert Norge under den internasjonale Grand Prix finalen i London i 1963,
og fått null poeng og delt sisteplassen med artistene fra Nederland, Sverige og
Finland. Wenche Myhre måtte plystre selv i sin versjon med
Kringkastingsorkesteret, en versjon som ble ganske seig og der Wenche Myhre skrudde
på all sin sjarme for å forsøke å løfte bidraget noen hakk. Sangen hadde
nok fått bedre uttelling om de to artistene hadde byttet versjon, slik at
Wenche Myhre hadde fått det friske, unge arrangementet og kunne lagt inn
dansetrinn og gjøglerier- noe Anita Thallaug tydeligvis hadde fått beskjed om
men ikke fikk helt til. Så kunne Anita Thallaug fått den noe langsommere og seigere
versjonen med Kringkastingsorkesteret til Sigurd Jansens arrangement. Men slik
var det ikke. «Vims» fikk det mest utakknemlige startnummeret, etter de to
favorittbidragene «Gi meg fri» og «Intet et nytt under solen.» Det var mer
eller mindre forhåndsbestemt at Åse Kleveland skulle representere Norge nærmest
uansett hvilket bidrag som vant men det spørs
vel om hun hadde takket ja til å synge de noe lettbente bidragene «Lørdagstripp»
og «Vims». Derfor var det greit å ha et annet sterkt navn i bakhånden dersom et
av disse skulle komme til å vinne. Men det var ingen fare for det. For første gang
forsøkte NRK ut et nytt jurysystem. I ti byer i Norge satt det fem
jurymedlemmer, hver jury bestående av tre fagfolk og to legfolk, som alle hadde
ett poeng de kunne gi til en melodi. Så vinneren kunne få i alt femti
poeng, mens sisteplassen i realiteten kunne bli poengløs. Detaljene rundt
avstemningen er dessverre ikke kjent. «Vims» fikk en litt ydmykende sisteplass,
noe som nok ikke var helt greit for Wenche Myhres internasjonale karriere
akkurat da. Hun spilte heller ikke inn låta, så hun slapp at en sisteplass skulle
være assosiert med henne. Den ble spilt inn i to singelplateversjoner, av Kirsti
Sparboe og Anita Thallaug. Dette ble forøvrig Anita Thallaugs siste popplate. Arne Bendiksen både vant og tapte dette årets
finale, og fikk inn et bidrag på andreplassen også. Han skulle komme tilbake
med bidrag mange ganger til. Anita Thallaug skulle ikke delta igjen, og året etter
trakk hun seg helt bort fra rampelyset og flyttet til Nord- Norge der hun i
mange år levde et stille liv. Hun kom tilbake igjen med en rolle i «Den Spanske
Flue» i 1994 og opptrådte sporadisk i TV etter det. Hun også hadde vært pauseartist i Melodi
Grand Prix i 1991. Wenche Myhre dukket opp som Tysklands representant i Melodi Grand
Prix i London i 1968, men det skulle gå lang tid før hun forsøkte seg i en
norsk finale igjen. Kirsti Sparboe derimot, hadde nettopp kommet i gang med sin
Grand Prix karriere. Alt året etter skulle hun vinne sin andre seier. Wenche Myhre sang også bidraget "Lørdgastripp" i denne finalen.
5.plass 4 poeng
Anita Thallaug med det lille orkesteret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar