fredag 16. august 2019

Melodi Grand Prix 1980: "Svart fortid". Inger Lise Rypdal.


NRK droppet den åpne konkurransen, og inviterte ti komponister til å levere bidrag til Melodi Grand Prix 1980. De to kvinnene og åtte mennene favnet et vidt spekter av norsk populærmusikk. De fikk samarbeide med hvem de ville når de skulle velge tekstforfattere og artister. I startfeltet fant man dermed låtskrivere som Ole Paus, Henning Sommerro, Ketil Bjørnstad og Sverre Kjeldsberg, alle komponister som lenge og tydelig hadde snakket om hvor tullete Melodi Grand Prix var og nærmest gjort narr av kolleger som valgte å sende inn bidrag. Da NRK da plutselig spurte, var de plutselig ikke vonde å be. Noen trengte kanskje pengene, noen trengte rett og slett eksponeringer for å lansere andre prosjekter, mens atter andre trengte det for å bygge opp igjen en karriere nasjonalt, som ellers lå brakk. Men uansett motiv, de deltok og alle leverte bra, dermed går Melodi Grand Prix 1980 inn i historien som en av de mest varierte når det gjelder musikalsk uttrykk, og i 2006 ble denne finalen i sågar kåret til tidenes beste gjennom tidene. Det er også kanskje grunnen til at hele fem av ti finalebidrag var å finne å Norsktoppen dette året, så mange Grand Prix melodier fra en og samme finale hadde aldri vært inne på Norsktoppen. Et av bidragene i finalen, var skrevet av Ketil Bjørnstad. Han var nok den aller største overraskelsen blant komponistene som takket ja. Hans skrev tekst og melodi til "Svart fortid." Det musikalske vidunderbarnet var blitt en voksen mann. I en alder av 28 år var han allerede en av Norges fremste komponister og forfattere. Handebuterte på plate alt i 1973 med albumet "Åpning" som inneholdt hans egne komposisjoner. I 1978 kom hans aller mest kjente populærmusikalske verk ut, konseptalbumet "Leve Patagonia." Dette var starten på en musikal om Christianiabohemen, som aldri kom på scenen. Men fra albumet ble "Sommernatt ved Fjorden" sunget av Ellen Westberg Andersen, en umiddelbar hit, og sangen er blitt en klassiker i norsk populærmusikk og etterhvert regnet som Ketil Bjørnstads signaturmelodi Han favnet et vidt spekter, som komponist, klassisk musikk, samtidsmusikk, pop og jazz. Hans andre, kjente poplåt som er blitt en klassiker, er "Engler i sneen". Den kom ut i 1982 og var soundtracket til Håkon Sandøys film med samme navn der forøvrig Bjørnstad skrev filmmusikken. Men i 1980 skulle han levere sitt første og Grand Prix bidrag. Dette var sofistikert pop, som trengte Norges mest erfarne vokalist. Inger Lise Rypdal ble spurt, og løste oppgaven med briljans. Låta viser hvilken teft Bjørnstad hadde for sjanger i sine komposisjoner. Mange forventet nok noe sært fra Ketil Bjørnstads hånd, men den gang ei, her ble det servert raffinert, funky pop. Inger Lise Rypdal deltok i sin sjuende Grand Prix finale, men hadde enda til gode å vinne, selv om hun i over et tiår hadde vært Norges desidert mest populære artist. Hun hadde riktignok vunnet en gang, i 1973men da sang hun vinnerlåten med det lille orkesteret, og ble ikke sendt til finalen i Luxembourg. Ellers hadde hun gjort furore sammen med Jahn Teigen som var iført sin legendariske skjellettdrakt, i "Voodoo" i 1976. Hun hadde altså, på seks forsøk, fått en førsteplass, to andreplasser og en tredjeplass. Nå var hun klar for seier. Som de to foregående årene, hadde NRK bestemt at det skulle være en fagjury som fikk bestemme Norges Grand Prix bidrag. Og de ni ekspertene i juryen fikk en vanskelig oppgave, for her var nivået høyt. De hadde 55 poeng å fordele, på en poengskala fra ti poeng og ned til ett. Seks av ti bidrag fikk ti poeng minst en gang. Det gjorde sitt til at avstemningen ble jevn, og det var små marginer som skilte, og noen ganger kunne resultatet blir snudd på hodet fra en dommer til en annen. "Svart Fortid" fikk lavest to poeng og høyest ti. Inger Lise Rypdal sanket jevnt med stemmer men ikke høye nok summer til å gå helt opp i teten. Men, da hun fikk toppscore og ti poeng fra nest siste dommer, som var Magni Wentzel som gav sien poeng motsatt av de fleste andre, ble det plutselig et håp. (Det skal sies at dommernes poenglister var samlet inn rett etter at siste bidrag var fremført, slik at de ikke kunne ombestemme seg i siste liten, og de kunne heller ikke konferere seg imellom.)  Nå hadde "Svart fortid" 51 poeng og lå på en tredjeplass. "Samiid Ædnan" ledet med 59 poeng. I alt var det fire melodier som da kunne vinne, Og skulle nå "Samiid Ædnan" få ett eller to poeng, hadde Inger lise Rypdal sjansen til endelig å få representere Norge i en internasjonal Grand Prix finalen. Og så fikk "Samiid Ædnan" bare to poeng av siste dommer, dermed kunne Inger Lise Rypdal havne på den delt førsteplass og kjempe om seieren i en omkamp, dersom hun fikk toppscore av siste jurymedlem. Dessverre fikk hun ikke nok poeng. I stedet ble det Åge Aleksandersen med "Bjørnen sover" som havnet på delt førsteplass  og måtte i omkamp med Sverre Kjeldsberg og Mattis Hætta. Så tett ble det mot slutten at to andre melodier også snek seg forbi Inger Lise Rypdal, og havnet på en delt tredjeplass. "Svart fortid" trakk korteste strå, og havnet som nummer fem, kun fire poeng skilte opp til seier, og ett poeng opp til tredjeplassen.  Inger Lise Rypdal lanserte sin første, engelskspråklige soloplate, "Sign Language", dette året, så en deltagelse i en internasjonal finale hadde nok kommet godt med for å få enda mer blest om denne internasjonalt. Hun var jo allerede godt etablert i både Norge og Sverige.Da hun ikke lykkes med å vinne Melodi Grand Prix, deltok hun i stedet som norsk representant i World Popular Music Festival i Japan, som Ellen Nikolaysen vant i 1974. Inger Lise Rypdal deltok med "I Want Love", men tok seg ikke til finalen. Inger Lise Rypdal ga seg ikke med Melodi Grand Prix, hun deltok igjen allerede året etter, også da kjempet hun helt i toppen med bidraget "Tanker." Ketil Bjørnstad lot det bli med dette ene forsøket i Melodi Grand Prix. Inger Lise Rypdal spilte dessverre ikke inn "Svart fortid" på plate, men Lill Lindfors spilte den inn i svensk versjon. "Fångar i det förflutna" kom ut i 1980. den var en del av albumet "Och människor ser igjen", der Ketil Bjørnstad hadde skrevet tekst og melodi til samtlige sanger. Inger Lise Rypdal var også aktiv med flere film og plateinnspillinger i Sverige på denne tiden, og hadde gitt ut flere plater med svenske tekster. Sannsynligvis var sangen opprinnelig tenkt for Lill Lindfors svenske album, og dermed var det naturlig at hun spilte den inn på svensk, og ikke Inger Lise Rypdal. Hun hadde nok å gjøre med sitt engelskspråklige album, og ellers travelt opptatt med filminnspillinger, TV show, teater og turnéer.
                                                              5.plass 57 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar