Fem menn og ingen kvinner ble invitert av NRK til å skrive bidrag
til Melodi Grand Prix i 1976. Det var heller ingen kvinner å finne blant
tekstforfatterne. Eldst var komponistveteranen Kristian Hauger på 75 år. Han
hadde deltatt i Melodi Grand Prix flere ganger, uten å vinne. Startfeltet besto
forøvrig av jazzkomponist og tidligere Melodi Grand Prix vinner Tor Hultin på
51 år. (Hans bidrag representerte Norge i 1967 og - 68.) Frode Thingnæs hadde
også vunnet Melodi Grand Prix, De to debuternede Melodi Grand Prix-
komponistene var Magne Amdahl og Terje Rypdal. Sistnevnte var allerede et stort
navn i internasjonalt musikkliv, selv om han ikke hadde fylt 30 år. Han var
også blitt internasjonalt anerkjent som gitarist og skrev ikke bare pop, men
også jazz og samtidsmusikk.
At Terje Rypdal sa ja til å
delta i Melodi Grand Prix var intet mindre enn en sensasjon. Det var imidlertid
ikke hans første befatning med konkurransen. Han hadde vært med i juryen som
plukket ut låter i 1972. I 1975 kom han med sterk kritikk av konkurransen. Han
var et av jurymedlemmene og var også da med på å plukke ut de fem låtene som
skulle gå til finalen. Han mente at Melodi Grand Prix var så gammeldags at
ingen nye, norske komponister ville være med. Så han tok konsekvensen av sin
kritikk og takket ja da NRK utfordret han til å levere et bidrag. Og hvilket
bidrag han leverte.
"Voodoo" var
monumental symfonisk rock, og er og blir et helt unikt tidløst bidrag i norsk
Melodi Grand Prix historie. Problemet var at bidraget var så veldig forut for
sin tid, hvorfor skal jeg komme tilbake til. Men først litt om TV produksjonen: Terje Rypdal
ble selv med på scenen under fremføringen av bidraget og hans gitarspill var
fremtredende. Han var allerede blitt et kjent navn internasjonalt, så å ha han
med i TV bildet var nok gjennomtenkt. Inger Lise Rypdal var på den tiden Norges
uovertruffent mest populære popartist, og mange ble nok forbauset da hun stilte
opp med et bidrag så lå så langt fra det man var vant til å høre henne i. Jahn
Teigen var Norges fremste rockevokalist, som nå satset på en solokarrière. Og
helt bevisst valgte han Grand Prix, i håp om å nå ut internasjonalt. Inger Lise
Rypdal hadde allerede et navn i Sverige gjennom flere plateinnspillinger og
medvirkning i TV og film. Jahn Teigen hadde også internasjonal standing. Så
dette kunne blitt et bidrag som kunne samlet mange poeng i en internasjonal
finale.
Men som nevnt tidligere, var
bidraget langt forut for sin tid, på flere måter. For det første var dette aller første gang en "act" stilte i Melodi Grand Prix. En "act" eller
et konsept kan defineres som et nummer der kostymer, sangtekst og visuelt
uttrykk er en helhet. (Dette er nærmest blitt normen i dagens Melodi Grand Prix. I 1976 var det ikke slik.) ABBA hadde jo lykkes stort med dette i 1974. I Norge
hadde ikke dette blitt gjort i Melodi Grand Prix før. Og siden NRK var mer
opptatt av å lage bred, ufarlig familieunderholdning med bred appell for folk i
alle aldre i hele Norge enn å vinne Grand Prix, ville man helst ikke ha med noe
som kunne rokke ved denne balansen. (Det var nok en svært medvirkende årsak
til at Norge ikke fikk de gode internasjonale resultatene. NRK ville ha koselig
familieunderholdning en lørdagskveld, ikke vinne Melodi Grand Prix med noe som
ikke var passe ufarlig og trivelig og som alle likte.) Så dermed satte folket kaffen og
Donaldbrusen i halsen da Jahn Teigen skremte fanden på flatmark i skjelettdrakten
sin, Inger Lise Rypdal stilte i engleaktig hvit kjole med lange ermer, og sang ikke den vanlige, iørefallende popen hun var kjent for, i stedet fikk vi se en helt ny side av henne. En annen måte å si at
"Voodoo" var langt forut for sin tid på, er at finalens rammer ikke
var tilrettelagt for "acts" og konsepter. "Voodoo" ble
altfor monumental for det knøttlille Studio 2 i NRK. Dette nummeret hadde
trengt masse plass, dansere, visuelle effekter, og et helt annen lydbilde fra
orkesteret. Slik det ble i det lille studioet, ble orkesteret mest larm, og ga
på ingen måte låta rettferdighet. "Voodoo" skulle vært med nå, ikke
da. Nå ville sangen fått det visuelle, monumentale uttrykket den hadde fortjent og hadde helt sikkert hevdet seg godt i en internasjonal finale.
Og det musikalske uttrykket i låta er ikke så fremmed i Grand Prix nå som da. "Voodoo"
hadde rett og slett kledd en finale i stort format i Oslo Spektrum og en TV og lydproduksjon
tilpasset det. At melodien fortsatt står sterkt og stadig vises i kavalkader
viser bare at hele konseptet var grensesprengende da, og at melodien har tålt
tidens tann.
Inger Lise Rypdal deltok i
Melodi Grand Prix for femte gang, Jahn Teigen var med i sin tredje finale. Og
for ham ble dette det definitive gjennombruddet han ønsket seg som soloartist.
NRK satset nok en gang på en ny
juryordning. Etter å ha hatt fagjury året før, skulle nå folket få si sitt. Ti
juryer satt rundt i norske byer for å avgi sine stemmer. Hver jury besto av 150
mennesker som ga ett poeng til sin favoritt. (Av en eller annen grunn avga
juryen i Bergen bare 148 stemmer, men det hadde ikke noe å si for
sluttresultatet.) Det ble en svært lite spennende avstemning, Anne-
Karine Strøm tok seieren med "Mata Hari" med
nesten dobbelt så mange stemmer som andreplassen fikk. Og der havnet
"Voodoo". Det som var mest spennende var om melodien ville hevde seg
i toppen i det hele tatt. Og det gjorde den. Over 150 poeng var det ned til
Anita Skorgan på tredjeplass. At "Voodoo" havnet på andreplass var en
seier i seg selv. De var favoritter hos juryen på Lillehammer, mens fem juryer
hadde den på andreplass.
1976 var det siste året NRK
hadde ordningen der fem låter ble tatt ut, og at samtlige skulle fremføres to
ganger med forskjellig orkesterbesetning og vokalister. Denne gangen hadde NRK
bedt Jahn Teigen og Gudny Aspaas (ex- Ruphus vokalist med en gigantisk stemme)
om å fremføre bidragene med lite orkester. Bandet denne gangen besto Jahn
Teigens tidligere kolleger i Popoul Ace. Han sang "Voodoo" med
bandet og Gudny Aspaas. Terje Rypdal spilte også her. NRK hadde valgt å starte
med den lille orkesterbesetningen, så "Voodoo" var allerede fremført
en gang. Derfor fikk ikke sangen den virkningen den ville hatt ved førstegangs
lytting slik den ville ha hatt det om den andre versjonen hadde blitt fremført
først. Dermed fikk ikke NRK testet hvordan låta ville hatt effekt for en
eventuell jury som skulle høre den for første gang - og ikke minst for seernes
opplevelse av låta - slik den ville vært om den skulle vunnet og deltatt i den
internasjonale finalen i Haag. Kanskje den dramaturgisk merkelige måten å gjøre
det på ødela for "Voodoo", men det ble en klar fordel for låta som
vant. Så kan man jo bare spekulere i om dette var villet eller ikke.
Uansett så er og blir "Voodoo" en ikonisk låt, en Grand Prix -
klassiker som sjangermessig traff tidsånden i den internasjonale popmusikken.
Symfonisk rock har ikke vært prøvd i norsk Melodi Grand Prix siden, men har
vært en sjanger vi har hørt i internasjonale finaler de seneste årene, spesielt
i land fra den tidligere Østblokken. Og flere av disse bidragene har hevdet seg
svært godt. Synd at "Voodoo" kom da og ikke nå.
2. plass 351 poeng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar