Til Melodi Grand Prix 1961 fikk NRK tilsendt 349 bidrag. Suksessen med "Voi Voi" året før ga mersmak hos mange, og man så at Grand Prix kunne være et springbrett til en internasjonal hit. Norsk populærmusikk var ikke akkurat veldig kjent utenom Skandinavia. Juryformann Ragnar Kierulf mente at nivået ikke var skremmende høyt og at det var lett å velge ut de fem melodiene som skulle med. 1961 var første året ordningen med at en låt ble fremført to ganger av ulike artister og orkesterbesetninger ble innført. Dette var fordi man ønsket å ha større fokus på melodien og ikke artisten, og fordi Sverige hadde innført ordningen året før. Det mente også NRK var en god idè.
Willy Andresens kvartett utgjorde det lille orkesteret, mens Kringkastingsorkesteret selvsagt var det store. Det var ikke akkurat en ungdommelig og frisk bukett med opphavsmenn (ja alle bidragene som ble plukket ut var komponert og med tekst av menn), snittalderen var 45 år.
"Far Cha Cha"var den eneste av bidragene som var uptempo. De andre fire var franskinspirerte jazzballader, som jo var det som slo best an i Grand Prix på den tiden. Låta var knappe halvannet minutt lang, og var skrevet av Karl Westby, med tekst av Alf Prøysen. Karl Westby var født i 1915 og var en kjent aktør i norsk musikkliv. Han var saksofonist, fiolinist og dirigent, utdannet ved Musikkonservatoriet i Oslo. Han var fast kapellmester ved Oslos teatre og ved flere av byens danserestauranter. Lengst var han ansatt på legendariske Regnbuen, der Elisabeth Grannemann var en av de faste vokalistene han hyret til å synge med orkesteret sitt. Han avsluttet kapellmesterkarrieren med faste oppdrag i Hotel Bristols Mauriske Hall. Dit hyret han oftest Anita Thallaug som vokalist. Da Hotel Bristol kvittet seg med sitt faste orkester i 1964, begynte han i notevadelingen i Cappelen forlag, og dirigerte korps og kor i Oslo. Han fikk også med bidrag i Melodi Grand Prix i 1964. Karl Westby døde i 2002.
Alf Prøysen leverte teksten til "Far Cha Cha". Dette ble hans eneste bidrag som kom med i Grand Prix gjennom tidene.. Han leverte ytterligere to som ble refusert og senere parodierte han med fryd Melodi Grand Prix tekster. Et av de refuserte bidragene hans var Bjarne Amdahls "Señor Manuel" med melodi av Bjarne Amdahl som ikke kom med til finalen i 1961. Denne oppnådde en viss suksess på plate og i radio med Elisabeth Granneman på vokal.
"Far Cha Cha" ble fremført på en slags parodiert totendialekt av Sølvi Wang med det lille orkesteret, der hun langtfra skjønnsang. Det virket ikke som om hun tok bidraget helt på alvor, og fremførte det som en parodi der hun høres ut som en amatørsanger som synger en lokal revyvise. Alf Prøysen var visstnok svært misfornøyd med hennes fremføring. Grynet Molvig sang "Far Cha Cha"med Kringkastingsorkesteret. Hun tok den på alvor, og gjorde en mer popaktig versjon. Grynet Molvig var den aller første skikkelige popstjernen vi hadde, og hun var med sitt utseende og talent blitt en TV og scenefavoritt på kort tid. Hun hadde nettopp fylt 18 år, og pressen mente at Grynet Molvig skulle representere Norge i den internasjonale finalen, selv om hun ikke vant den norske uttagningen. Men slik ble det ikke.
Sølvi Wangs versjon av "Far Cha Cha" kom ut på en CD samling som markerte Melodi Grand Prix førtiårsjubileum i 2000. Grynet Molvigs mer sofistikerte versjon er dessverre ikke utgitt på nytt.
Årets jury besto av fem musikkjournalister og fem utvalgte blant NRKs seere og lyttere.
Finalen finnes dessverre ikke bevart og derfor er heller ikke detaljene i avstemningen kjent. Sølvi Wangs versjon av "Far Cha Cha" kan du høre HER. Du må spile deg frem til slutten av lydfilen.
4. plass 57 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar