onsdag 7. august 2019

Melodi Grand Prix 1960: "Lille Lilli-Ann fra Lillesand". Inger Jacobsen/Egil Ellingsen.

Høsten 1959 utlyste NRK sin aller første Melodi Grand Prix konkurranse. De skulle delta i den femte, internasjonale finalen som skulle finne sted i London i 1960, og da trengte man god tid til å plukke ut bidrag,  for man ville jo gjøre et godt førsteinntrykk. Danmark hadde deltatt i tre år, og svenskene i to. NRK fikk inn 303 bidrag. Av disse ble elleve melodier valgt ut. De ble presentert i et radioprogram som ble sendt i NRK torsdag 4. februar 1960. Dettes skulle fungere som en semifinale, og fem melodier skulle plukkes ut til finalen i Store Studio, som også skulle sendes i TV. Hemmelighetskremmeriet var stort, og bare noen svært få ante noe om hvem som hadde skrevet sangene som ble tatt ut, I ettertid skulle det vise seg at parhestene Andreas Berg og Juul Hansen hadde fått med tre bidrag til semifinalen. Et av bidragene var "Lille Lilli-Ann fra Lillesand." Andreas Berg var komponist og Juul Hansen tekstforfatter. Disse to hadde i en mannsalder vært nestorer i norsk underholdningsmusikk, og hadde skrevet slagere på løpende bånd, enten sammen eller hver for seg. Av og til skrev Juul Hansen under pseudonymene Jakob Hjelte og Harry Conn. Det hendte også at Berg og Hansen byttet på og skrive melodi og tekst. Men Juul Hansen var aller mest produktiv som forfatter. Han har over 400 verk registrert hos den norske opphavsrettsorganisasjonen TONO. Andreas Berg var omtrent like produktiv. "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" ble fremført sist av de elleve bidragene i den radiosendte semifinalen. Willy Andresens kvartett sørget for tonefølge,mens Jens Book- Jensen og Inger Jacobsen fordelte sangene mellom seg. Inger Jacobsen sang "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" i den første runden. . Fagjuryen, bestående av ti menn, ga sine poeng. "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" havnet på en tredelt fjerdeplass med 28 poeng. I stedet for ny runde  og omkamp om den femte og siste plassen i finalen, utvidet NRK startfeltet til seks melodier. Dermed gikk sangen videre. Det skulle vise seg at låtskriverne Hansen & Berg også hadde fått med "Ny, smart hatt" i finalen. Den kom på andreplass i semifinalen og ble nummer to i dens tore finalen. Deres siste bidrag, "Den dag du kommer hjem" var et skarve poeng fra å bli blant finalistene. Også dette ble fremført av Inger Jacobsen, I finalen i Store Studio skulle sangene fremføres på nytt, denne gangen med Kringkastingsorkesteret. Alle sangene fikk nye vokalister. De ti fagmennene i juryen ble ikke byttet ut, men ble forsterket med to representanter fra lytterne. Disse ble trukket ut blant publikum i salen og besto av en mann og en kvinne. I finalen ble "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" fremført av Egil Ellingsen. Han var født og oppvokst på Lillehammer og jobbet i en radio, TV og musikkforretning Han var hobbysanger og fikk etterhvert platekontrakt. Det ble noen singler og EP-er,på de fleste sang han duett med Nora Brockstedt, som han nå skulle konkurrere mot i finalen. Deres største slager ble "Hvite Syriner". Det ble flere plateinnspillinger, alt mens han var trofast mot sin dagjobb på Lillehammer.  "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" trakk startnummer to i finalen. Da det var tid for å dele ut poeng, satt de tolv dommerne bak en vegg og viste tallene gjennom hull i veggen. De kunne gi hver melodi poeng fra ti og ned til ett. Med tolv jurymedlemmer, var maksimal poengsum 120. Den laveste var 12. "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" sanket stort sett poeng midt på treet. Beste resultat var åtte poeng fra to av dommerne. Egil Ellingsen lot det være med dette ene forsøket i Melodi Grand Prix, som ikke en gang ble sendt på TV i hans hjemby, Lillehammer. Dit var ikke signalene nådd ennå. Egil Ellingsen bygde sin egen antenne, og fikk inn NRKs sendinger høsten 1960, NRK selv var først klare med sine sendere tre år etter. Egil Ellingsen spilte aldri inn "Lille Lilli-Ann fra Lillesand" på plate, det gjorde derimot en hel del andre artister, både i norsk og svensk Her følger en oversikt: Inger Jacobsens plateversjon på norsk (slik den ble fremført i semifinalen, med samme kvartett.) Mikkel Aas plateversjon på norsk. Nora Brockstetds plateversjon på svensk. Egil Ellingsen fortsatte som hobbysanger, inntil han ble pensjonist. Da ga han ut et helt album på CD med stort sett egne sanger, og NRK dekket lanseringen. "Jeg så en ny dag" var tittelen på CD-en. Et av sporene var "Om jeg kunne bli en fugl" som han skrev tekst og melodi til. For Egil Ellingsen ble det, som nevnt, ikke flere finaler, ei heller for Andreas Berg. Juul Hansen, derimot, fikk en raptus og leverte flere bidrag til Melodi Grand Prix i årene som fulgte, men han vant aldri. Juul Hansen døde i Oslo i 1981, 68 år gammel. I klippet under kan du høre Egil Ellingsen i et originalopptak fra finalen i 1960.
                                                      5.plass   64 poeng

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett