En av de ti komponistene som var invitert av NRK til å
levere bidrag til Melodi Grand Prix var Fred Nøddelund. Han valgte Sidsel
Endresen som tekstforfatter til sitt bidrag «Født på ny.» Og startfeltets
eneste vokalgruppe ble satt sammen for anledningen til å fremføre låta.
Kvartetten besto av tekstforfatteren selv, Gudny Aspaas, Radka Toneff og Inger
Lise Rypdal. Ikke småtteri. Gudny Aspaas stilte opp i Melodi Grand Prix for
tredje gang, Radka Toneff deltok også i 1980, mens Sidsel Endresen var
debutant. For Inger Lise Rypdal var det den niende gangen hun deltok Melodi
Grand Prix og sang sitt tiende bidrag. Hun var også med som solist dette året og sang to bidrag i finalen. Darlings var den første rene
kvinnevokalgruppa som deltok i Melodi Grand Prix
Fred Nøddelund var mest kjent som bandleder og arrangør,
spesielt inne jazzgenren. Han ledet ofte orkestret og arrangerte andres låter
for orkester i Melodi Grand Prix, denne gangen fikk han prøve seg som komponist.
Han holdt seg til genren han var mest glad i og laget en jazzinspirert låt. Det
ble med dette ene bidraget som komponist. Tekstforfatter Sidsel Endresen skulle
komme tilbake med bidrag senere.
«Født
på ny» var en raffinert jazzrocklåt, med et fett orkesterarrangement og vokalt
svært proft fremført. Det kunne fort
blitt slik at fire så sterke solister som disse damene fort kunne «utkonkurrert»
hverandre i et slikt bidrag, men balansen ble holdt og de løftet hverandre vokalt. Det
så ut til at tre av dem like å være med og en så vettskremt ut. Sidsel Endresen
så ut som om hun ville være alle andre steder enn på scenen med Darlings i
Melodi Grand Prix, men heldigvis gikk det ikke utover vokalprestasjonen, og det
skulle bare mangle med slik rutine hun har. «Født på ny» var nok hakket for
raffinert for både seere og fagjury og er fortsatt en type låt man altfor
sjelden får høre i Melodi Grand Prix dessverre. Men den har vokst med årene og
blir satt stadig større pris på av både Melodi Grand Prix fans og publikum
generelt. Låta dukker stadig opp i ulike kåringer som den ukjente Grand Prix
perlen folk ikke helt forstår hvorfor ikke slo bedre an den gangen.
Fagjuryen som skulle avgjøre det hele var usikre på hvor
de skulle plassere denne låta, så den fikk enten poeng helt i toppen eller helt
nederst på skalaen. De ni fagjurymedlemmene hadde svært ulik musikalsk
bakgrunn, og de to med sterkest relasjon til jazzmusikken i juryen hadde begge
Darlings på andreplass. 1981 var et
sterkt startfelt med mange gode melodier, men med en fagjury som ga sine poeng
i alle retninger var det vanskelig å forutse en klar favoritt. Darlings burde
vært en fagjuryfavoritt, fordi dette langt fra var en kommersiell låt som en
folkejury ville løftet frem. Derfor var det overraskende at den ikke fikk en
bedre plassering. Med kveldens i særklasse beste vokalister og proffeste
arrangement hadde man ventet større uttelling fra fagfolk der mandatet er å
dømme etter det. Men hvem vet, kanskje
fagjuryen hadde fått andre kriterier å vektlegge? Vanligvis pleide disse kriteriene å være ganske uklare.
8.plass 36 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar