Til Melodi Grand Prix 1975 kom det inn bare 120 låter, det laveste
tallet noen gang. Mye av grunnen var nok at NRK tviholdt på det gamle systemet
med å ha bare fem låter i finalen, som ble fremført to ganger av to forskjellige
artister og med forskjellig orkesterbesetning. Dette systemet var helt utdatert
og ingen ville sende inn bidrag med så liten sjanse til å bli antatt. En av de
fem låtene som passerte nåløyet, var «Kjærlighetens under.» Tekst
og melodi var ved Arild Finsnes, lite annet er kjent om han enn at han var en
hobbymusiker fra Farsund, og dette ble hans eneste bidrag inn i den nasjonale
pop-musikken i Norge. Men selv om opphavsmannen var ukjent, var artistene som
ble valgt ut til å fremføre hans bidrag desto mer kjent. Jahn Teigen hadde
allerede blitt et navn med Popul Ace, og ble NRKs kjærkomne rockealibi i
konkurransen. Han hadde sjokkert sine rockefans og debutert i Melodi Grand Prix året før. Jahn Teigen ville ta skrittet over i mer kommersiell pop og Melodi Grand
Prix skulle sørge for det. Han fikk synge «Kjærlighetens under» med den lille
orkesterbesetningen som besto av Terje Fjerns orkester. Med Kringkastingsorkesteret
stilte Jan Høiland opp. Dette var hans sjuende Grand Prix deltagelse-(han var
med første gang i 1962) -fremdeles uten å få representere Norge i en internasjonal
finale. (Han vant med «Solhverv» i 1963, men Anita Thallaug ble foretrukket som
artist i den internasjonale finalen det året.) Nå ville han vinne. Og NRK hadde
tenkt smart for den internasjonale finalen i 1975 skulle avholdes i Stockholm,
og Jan Høiland var jo nesten som en svensk artist å regne. Han var en stor
popstjerne i Sverige, spilte inn plater på svensk og var stadig på
Svensktoppen. Hans suksess med Thore Skogmanns «Tio Tusen Röda Rosor» gjorde at
til og med norske radiolyttere trodde han var svensk. Allerede i 1962 begynte
hans svenske karriere, da slo han igjennom med et brak «En natt i Moskva» som han sang i det felles skandinaviske underholdningsprogrammet på TV- "Hylands Hörna" - og dundret inn på Svensktoppen i Sveriges Radio
for første gang. Han turnerte folkeparkene sammen med de mest kjente artistene
i nabolandet, og han tok med seg familien og flyttet til Sverige i 1966. Han
bodde der til 1975. NRK tenkte vel å få en pott med poeng fra Sverige dersom
Jan Høiland fikk reise til den internasjonale finalen. De åtte mennene og to
kvinnene i utvalgsjuryen fungerte også som fagjury under finalen. De ti var -
ordnet etter alder:
60-70 år: Robert Levin- konsertpianist og Kåre Siem, forfatter
og visetekstskribent.
50-60 år: Gunnar Rugstad- trombonist.
40-50 år: Sigurd
Jansen- dirigent, komponist og kapellmester.
30-40 år: Svein Erik Børja –
musikkjournalist NRK, Helge Hurum – jazzmusiker og orkesterleder, Karin Krog –
jazzvokalist, Egil Kapstad – jazzmusiker.
20-30 år: Synne Skouen- komponist og
Terje Rypdal – gitarist og komponist.
Hver av disse kunne gi hvert av de fem
bidragene i finalen fra ett til fem poeng, med fem poeng som best. «Kjærlighetens
under» fikk fem poeng fra tre av jurymedlemmene, ett poeng fra et av dem,
ellers lå poengsummene sånn passe midt på. Men det fikk de andre bidragene
også, dermed ble det en andreplass til slutt. Dette ble Jan Høilands siste
forsøk i Melodi Grand Prix. Han var med senere også, men da som som en del av
pauseinnslaget. Jahn Teigen skulle få sitt virkelige gjennombrudd som soloartist
– i en duett i Melodi Grand Prix året etter. "Kjærlighetens under" ble ikke spilt inn på plate.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar