I 1971 valgte NRK samme oppskrift som for finalen i 1969, en
kombinasjon av innsendte bidrag og bidrag levert av spesialinviterte
låtskrivere. NRK hadde boikottet Eurovision Song Contest i 1970, nå skulle det
gjøres comeback og da måtte de ta i litt. Nå var det 12 bidrag i finalen. En av
de seks inviterte låtskriverne var Grand Prix veteranen Tor Hultin. Han hadde
allerede hatt med to bidrag i internasjonale finaler, han vant Melodi Grand
Prix i 1967 med «Dukkemann» og fikk med «Stress» i 1968 da vinnermelodien ble
trukket og andreplassen rykket opp. Det var i tillegg vinnerkomponister fra
finalene i 1962, 1964, 1966 og 1969 i startfeltet. I tillegg til en rad av
toppklasse artister, både veteraner og de nye pophåpene i Norge. Et av dem var
Anne- Karine Strøm som skulle fremføre Tor Hultins «Hør litt på meg.» Tor Hultin sto fritt til å velge artist, men
også tekstforfatter. Hans «faste makker» i hans tidligere fem bidrag i Melodi
Grand Prix, Ola B. Johannessen valgte å stå over, så inn kom Marit Trulsrud.
Hun er født i 1945, jobbet som forfatter og oversetter. Hun oversatte bøker og
slagertekster, skrev originaltekster for andre komponister. Hun fikk en stor
hit i 1969 med sin norske tekst «Trollmannen Lurifiks» for Anita Hegerland,
oversatt fra en tysk original og komponert an Hans Blum. Hun oversatte de
fleste av sine tekster for Anita Hegerland, og skrev enkelte originalt for
henne også. Komponisten bak "Hør litt på meg", Tor Hultin, var egentlig ikke popkomponist, men tilhørte den lettere
jazzsjangeren, og jobbet stort sett som kapellmester på teatre, radio og i TV.
Han var 46 år og en veteran i norsk musikkliv. Anne- Karine Strøm hadde var 19
år da finalen fant sted (hun fylte 20 år i oktober 1971), og var allerede en
veteran. Hun debuterte på plate alt i 1963, hennes andre singelplate var på italiensk
med «Sancta Lucia». Så kom en singel på svensk i 1964, før den første singelplata
på norsk kom i 1967. Singelplatene kom ut som et resultat av at hun vant en sangkonkurranse
på Rondo i Oslo i 1963, rett før hun fylte 12 år. Hun vekslet på å være vokalist
for dansebandet Beefeaters, som hun fikk sin fjernsynsdebut med i NRK i 1970, i
programserien «Musikalsk mellomspill» som var viet unge, nye talenter. Da hadde
hun nettopp fått sitt nasjonale gjennombrudd med den norske versjonen av «Raindrops
keep fallin’ on my head» som ble en stor suksess. Den ble mye spilt i radio og
singelplaten solgte godt. Nå skulle hun lanseres nasjonalt i NRKs eneste
lanseringskanal for popartister, Melodi Grand Prix. En LP-plate var på trappene
og den måtte selges. «Hør litt på meg» startet som nummer åtte. Så var det opp
til det fjorten jurymedlemmene. De var fra sju norske byer, som hver sendte
to representanter til Oslo, en av dem var under 25 år, den andre over. Ingen
hadde profesjonell tilknytning til musikkbransjen. De kunne gi hver melodi fra
ett til fem poeng. «Enkle ord» fikk ikke mer enn tre poeng fra noen av
jurymedlemmene, og det ble ingen stor debut for Anne-Karine Strøm. Men hun
skulle til de grader komme tilbake og prege 70-tallets Grand Prix finaler
totalt. Tor Hultin skulle forsøke seg igjen i 1976, uten å vinne. For Marit
Trulsrud forble det med dette ene forsøket. «Hør litt på meg» fikk likevel
forsøke seg i en internasjonal sammenheng. I «Øst- Europas Grand Prix, den polske
Sopotfestivalen, ble Anne- Karine Strøm og «Hør litt på meg» Norges bidrag. Det
ble ingen stor suksess – 22.plass av 26 var fasiten. I denne konkurransen var
det sånn at fagdommerne fra hvert land kunne stemme på sitt eget lands melodi,
så det ble selvsagt 12 poeng og toppscore til Norge fra den norske dommeren.
Utenom det kom det inn noen få poeng fra dommerne som representerte Bahamas,
Kuba, Canada, Østerrike og Tyrkia. 22 poeng totalt fikk «Hør lit på meg» i Sopotfestivalen. "Hør litt på meg" kom ut på singel med "Anne- Karine Strøms versjon av vinnerlåta "Lykke er" på b-siden.
10.plass 32 poeng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar