Jon
Eberson var en komponist de fleste ikke ventet skulle delta i noe slikt som
Melodi Grand Prix. Hans musikalske landskap var forbundet med jazz og jazzrock,
og gruppa hans, Jon Eberson Group, med Sidsel Endresens karakteristiske vokal,
var blitt store både her hjemme og internasjonalt. Gruppa fikk sitt
gjennombrudd med den nyskapende "Jive Talking" i 1981. Tittellåten
fra LP-en ble en megahit både her hjemme og i deler av Europa. De fikk
Spellemannspris og var overalt, i radio, på TV og på spillejobber landet rundt.
Jon Eberson ble født i Oslo i 1953, og faren hans var anerkjent jazzmusiker og
inspirasjon fra tidlig alder. Han starte sitt første band i 1971, og fra da av levde
han av musikken. han spilte med de ypperste i norsk og skandinavisk jazz, på turneer
her hjemme og internasjonalt. Nå var han klar for Melodi Grand Prix, og for å
få han til å være med, ble han spesialinvitert av NRK, sammen med fire andre
komponister. De øvrige fem bidragene ble plukket ut blant 480 innsendte. Jon
Ebersons "Jive Talking" hadde gjort jazzen mer stueren men mange slet med
å kategorisere musikken, noen kalte det pop, andre jazz og noen jazzrock.
Bidraget han skrev til Melodi Grand Prix var nok mer over i jazzens verden.
Mange hadde nok ventet den softe sounden fra "Jive Talking" og en
ganske mye mer rendyrket poplåt enn den de fikk servert fra Studio 1 i NRK.
"Elegi" var spennende rytmisk og vokalt og løftet frem av to solide
vokalister. Siden Jon Eberson var blant de inviterte komponistene i finalen,
fikk han bestemme hvem han ønsket å samarbeide med. Til å synge, hentet han inn
Inger Lise Rypdal og Freddy Dahl. Teksten til bidraget ble skrevet av Sidsel
Endresen. Jon Eberson debuterte i konkurransen, mens Endresen deltok for andre
gang. Hun skrev teksten til "Født å ny" i 1981, og sang bidraget som
en del av vokalkvartetten Darlings. De tre andre var Radka Toneff, Gudny Aspaas
og Inger Lise Rypdal. Sistnevnte sang altså "Elegi" og var med i sin
tiende Grand Prix finale. Hun hadde plassert seg godt i alle hun var med i, men
hadde fremdeles til gode å representere Norge i Eurovision Song Contest.
"Ti gangers" jubileet feiret hun i duett med Freddy Dahl. Den
tidligere vokalisten i Ruphus hadde deltatt i sin første Grand Prix finale året
før, med "Café Jupiter", som havnet på sjetteplass.
Duettpartner Inger Lise Rypdal ble nummer to i den finalen med "LadyDi". "Elegi" fikk den utakknemlige oppgaven å starte etter
storfavoritten Jahn Teigen med "Do-Re-Mi". Kontrasten ble nok for
voldsom for de fleste. "Elegi" var monumental i formen og var en
total kontrast til Teigens lettbente slager. "Elegi" har et slektskap
med "Voodoo" som Inger Lise Rypdal sang i duett med selvsamme Teigen
i 1976. Som "Voodoo", hadde også "Elegi" kommet mer til sin
rett i en finale av stort format, ikke i et trangt TV studio.
Tolv folkejuryer
satt spredt rundt i Norge og ga sine poeng, og de var ganske samstemte i sin
dom over "Elegi". Bidraget hentet poeng i nedre del av skalaen hos
elleve av tolv juryer. Unntaket var juryen i Trøndelag, som klinket til med 12
poeng og dermed hadde sangen på førsteplass.
Dessverre hjalp ikke dette
veldig på resultatet. Låta havnet nest sist i konkurransen, og heler ikke på
tiende forsøk ble det til en deltagelse i ESC for Inger Lise Rypdal. Jon Eberson
og Freddy Dahl takket for seg i Melodi Grand Prix etter dette, mens Inger Lise
Rypdal og Sidsel Endresen skulle samarbeide om et bidrag alt året etter. Da ble
det et langt bedre resultat. "Elegi" ble forsøkt på Norsktoppen, men
kom ikke med blant de ti beste som havnet på lista.
9.plass 37 poeng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar