torsdag 12. mars 2020

Melodi Grand Prix 1983: "Elegi". Inger Lise Rypdal & Freddy Dahl.


Jon Eberson var en komponist de fleste ikke ventet skulle delta i noe slikt som Melodi Grand Prix. Hans musikalske landskap var forbundet med jazz og jazzrock, og gruppa hans, Jon Eberson Group, med Sidsel Endresens karakteristiske vokal, var blitt store både her hjemme og internasjonalt. Gruppa fikk sitt gjennombrudd med den nyskapende "Jive Talking" i 1981. Tittellåten fra LP-en ble en megahit både her hjemme og i deler av Europa. De fikk Spellemannspris og var overalt, i radio, på TV og på spillejobber landet rundt. Jon Eberson ble født i Oslo i 1953, og faren hans var anerkjent jazzmusiker og inspirasjon fra tidlig alder. Han starte sitt første band i 1971, og fra da av levde han av musikken. han spilte med de ypperste i norsk og skandinavisk jazz, på turneer her hjemme og internasjonalt. Nå var han klar for Melodi Grand Prix, og for å få han til å være med, ble han spesialinvitert av NRK, sammen med fire andre komponister. De øvrige fem bidragene ble plukket ut blant 480 innsendte. Jon Ebersons "Jive Talking" hadde gjort jazzen mer stueren men mange slet med å kategorisere musikken, noen kalte det pop, andre jazz og noen jazzrock. Bidraget han skrev til Melodi Grand Prix var nok mer over i jazzens verden. Mange hadde nok ventet den softe sounden fra "Jive Talking" og en ganske mye mer rendyrket poplåt enn den de fikk servert fra Studio 1 i NRK. 
"Elegi" var spennende rytmisk og vokalt og løftet frem av to solide vokalister. Siden Jon Eberson var blant de inviterte komponistene i finalen, fikk han bestemme hvem han ønsket å samarbeide med. Til å synge, hentet han inn Inger Lise Rypdal og Freddy Dahl. Teksten til bidraget ble skrevet av Sidsel Endresen. Jon Eberson debuterte i konkurransen, mens Endresen deltok for andre gang. Hun skrev teksten til "Født å ny" i 1981, og sang bidraget som en del av vokalkvartetten Darlings. De tre andre var Radka Toneff, Gudny Aspaas og Inger Lise Rypdal. Sistnevnte sang altså "Elegi" og var med i sin tiende Grand Prix finale. Hun hadde plassert seg godt i alle hun var med i, men hadde fremdeles til gode å representere Norge i Eurovision Song Contest. "Ti gangers" jubileet feiret hun i duett med Freddy Dahl. Den tidligere vokalisten i Ruphus hadde deltatt i sin første Grand Prix finale året før, med "Café Jupiter", som havnet på sjetteplass.   
Duettpartner Inger Lise Rypdal ble nummer to i den finalen med "LadyDi". "Elegi" fikk den utakknemlige oppgaven å starte etter storfavoritten Jahn Teigen med "Do-Re-Mi". Kontrasten ble nok for voldsom for de fleste. "Elegi" var monumental i formen og var en total kontrast til Teigens lettbente slager. "Elegi" har et slektskap med "Voodoo" som Inger Lise Rypdal sang i duett med selvsamme Teigen i 1976. Som "Voodoo", hadde også "Elegi" kommet mer til sin rett i en finale av stort format, ikke i et trangt TV studio. 
Tolv folkejuryer satt spredt rundt i Norge og ga sine poeng, og de var ganske samstemte i sin dom over "Elegi". Bidraget hentet poeng i nedre del av skalaen hos elleve av tolv juryer. Unntaket var juryen i Trøndelag, som klinket til med 12 poeng og dermed hadde sangen på førsteplass.  
Dessverre hjalp ikke dette veldig på resultatet. Låta havnet nest sist i konkurransen, og heler ikke på tiende forsøk ble det til en deltagelse i ESC for Inger Lise Rypdal.  Jon Eberson og Freddy Dahl takket for seg i Melodi Grand Prix etter dette, mens Inger Lise Rypdal og Sidsel Endresen skulle samarbeide om et bidrag alt året etter. Da ble det et langt bedre resultat. "Elegi" ble forsøkt på Norsktoppen, men kom ikke med blant de ti beste som havnet på lista. 

                                                  9.plass   37 poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar