lørdag 30. november 2019

Melodi Grand Prix 1982: "Cafè Jupiter." Freddy Dahl.

Finalen i 1982 var en slags hybridfinale. Det virket som om NRK, etter flere år med samme mal, ikke helt visste hvilken form de ønsket. Vekk var fagjuryen, nå skulle folket få bestemme. Det ble en tredelt prosess. Først ble Jahn Teigen spesialinvitert til å levere bidraget "Adieu", så inviterte komponistorganisasjonen "Forum for Ord og Toner" inn ti medlemmer som fikk være med. Disse måtte igjennom fem dueller, der vinneren gikk videre, dermed var seks finalister klare. Men NRK ville ha ti låter med i finalen, så de fire siste bidragene ble plukket ut ved å invitere til en åpen konkurranse. 480 bidrag kom inn og kjempet om de fire ledige plassene i finalen. Et av disse var "Cafe Jupiter", komponert av Atle Bakken og Geir Holmsen, med tekst av Trond Brænne. Geir Holmsen fra Oslo var blitt 25 år, og var en etablert musiker. Hans hovedinstrument var bassgitar, og han var en ettertraktet studiomusiker og komponist. Han hadde sin utdanning fra Norges Musikkhøgskole, og studert komposisjon hos det legendariske komponistparet Maj og Gunnar Sønstevold. I 1981 fikk han en Spellemannspris, som en del av Jon Eberson Group. Medkomponist på "Cafè Jupiter" var den 22 år gamle Atle Bakken fra Sandefjord. Han spilte piano og keyboard og alt som 14 åring startet han sin første gruppe; en orgeltrio som reiste rundt og spilte på lokale arrangementer. Han ble oppdaget under et jazzsymposium i Søgne i 1980, og ble med i Jon Eberson Group. Geir Holmsen og Atle Bakken begynte raskt å samarbeide om å skrive låter for andre artister. Til å skrive teksten på "Cafè Jupiter", fikk de med seg skuespilleren Trond Brænne. Han var 29 år gammel, og allerede et kjent ansikt fra norsk film og TV. I tillegg var han med i utallige hørespill og var aktiv på teaterscenen. Han var sønn av forfatteren Berit Brænne, og begynte tidlig å skrive rim og regler. Senere utviklet han dette videre til å skrive dikt og tekster. De tre opphavsmennene debuterte i Melodi Grand Prix- sammenheng. Det samme gjorde vokalisten Freddy Dahl. Hen ble født i Oslo i 1952. Han var frontfigur i Junipher Greene fra 1969 til 1972  Med denne gruppa debuterte han på plate med dobbeltalbumet "Friendship" i 1971. Gruppa var oppvarmingsband for Deep Purple i Njårdhallen i 1970. Freddy Dahl sluttet i gruppa etter en omfattende turnè i Polen i 1972. Freddy Dahl var også gitarist og låtskriver, og hans store, vokale register gjorde ham svært attraktiv som korist. I 1974 spilte han inn plate med Georg Keller Band, deretter fulgte  en kort periode som medlem av bandet Ruphus. Han spilte inn plater med flere band opp igjennom årene. Selv om han var aktiv som vokalist, hadde han ikke vært profilert som soloartist. Nå var det på tide. 30-åringen Freddy Dahl skulle debutere som soloartist i Melodi Grand Prix med "Cafè Jupiter."  Freddy Dahl startet som bidrag nummer sju av ti i finalen. Elleve juryer var spredt over hele Norge, og skulle gi sine poeng. I hver jury var det elleve medlemmer. Poengene ble bearbeidet, og delt ut slik det var i de internasjonale finalene- tolv poeng til førsteplass, ti poeng for andreplassen, så gikk skalaen videre fra åtte til ett poeng. Alle bidragene fikk poeng i hver runde. "Cafè Jupiter" fikk stort sett poeng midt på skalaen. Unntaket var juryen i Tromsø, som hadde sangen på en tredjeplass. Dessverre holdt ikke sluttsummen til en plassering blant de fem beste. "Cafè Jupiter" ble spilt inn på singelplate, og ble dermed Freddy Dahls platedebut som soloartist. Det ble ingen salgssuksess, og sangen kom ikke inn på Norsktoppen.  Geir Holmsen lot det bli med dette ene Grand Prix bidraget. Han har senere vært komponist for de fleste av kona Maj Britt Andersens sanger på hennes barneplater. Der samarbeidet han også nært med Trond Brænne. Sistnevnte og Atle Bakken skulle dukke opp i konkurransen igjen noen år senere, mens Freddy Dahl skulle delta igjen allerede året etter.
                                               6.plass  54 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar