onsdag 18. juli 2018

Melodi Grand Prix 1979: "Så lenge du er hos meg." Inger Lise Rypdal.

312 bidrag kom inn til NRK og åtte av dem ble plukket ut til å delta i Melodi Grand Prix 1979. Og nå skulle melodiene stå i sentrum. All staffasje ble tatt bort så finalen ble som et filmet radioprogram. Det var et overraskende høyt nivå i finalen og det var gode melodier fra flere sjangere representert. Og de sju kvinnelige og den ene mannlige solisten var alle godt etablerte. Komponistene var også en god blanding av veteraner og nykommere. Et av bidragene som ble plukket ut var "Så lenge du er hos meg". Komponist var Torbjørn Daleng, og dette var fjerde gang et av hans bidrag var kommet med i finalen, men det gjensto å vinne. Beste resultat til nå var en tredjeplass med Septimus året før. Der var samarbeidet med tekstforfatter Gunnar Jørstad innledet. Tekstforfatter for "Så lenge du er hos meg" var trønderen Gunnar Jørstad Han hadde lenge jobbet som musiker og låtskriver. En av vokalistene han hadde skrevet mange tekster og melodier for, var Inger Lise Rypdal. Den første teksten han fikk med på plate var "Jeg fant min frihet" som Inger Lise spilte inn i 1972. Og Inger Lise hadde også sunget Torbjørn Dalengs første Grand Prix bidrag fra 1973- "Alternativ" -  og var derfor førstevalg til å synge i finalen. Torbjørn Daleng debuterte som låtskriver på plate for Stein Ingebrigtsen med "En kveld i februar" fra 1973. For Inger Lise hadde han bl.a. skrevet "Jeg har brent mine lys" som kom ut på singel i 1975. Teamet Daleng/Jørstad bidro mye på plateinnspillingene til de fire i "Treff kvartetten" Inger Lise, Stien, Gro Anita og Dag. Men nå var det Inger Lise Rypdal det gjaldt. "Så lenge du er hos meg" var et utradisjonelt Grand Prix bidrag, men du verden for en låt. Dette var soulpreget pop som passet Inger Lises stemme perfekt. Hun hadde vært borte fra Grand Prix i to år, og dette var hennes sjette deltagelse. Før hadde hun stort sett blitt "gjemt bort" med å synge litt anonyme låter med det lille orkesteret- nå skulle hun endelig få slippe til i fullt format. ("Voodoo" hadde selvsagt vakt berettiget oppsikt i 1976, men det var en duett.) Og for en levering. "Så lenge du er hos meg" er og blir finalens sterkeste og mest sofistikerte poplåt og var noe man ikke hadde forventet å få i Melodi Grand Prix. Og heller ikke den type låter det brede lag var vant til å få fra Inger Lise. Epoken med plateserien "Treff" var over, nå fikk Norge se en artist som ville mer musikalsk og som brukte Melodi Grand Prix for å vise nettopp det. Det er nok grunnen til at Inger Lise Rypdals låt for en gangs skyld ikke dundret rett til topps på Norsktoppen, folk måtte venne seg til hennes nye musikalske sider. Det ble bare to uker på lista. De ni fagfolkene i juryen ble nok også litt forvirret over hva de skulle gjøre med denne låta, og var usikre på om de skulle gi poeng til en "typisk Grand Prix låt" (hva nå enn det er), eller den beste poplåta. Hadde sistnevnte kriterium vært gjeldene, ville nok "Så lenge du er hos meg"  ha vunnet. De ni i juryen kunne gi fem av åtte låter poeng på skalaen fra fem og ned til ett poeng. Bare vinnerlåta "Oliver" fikk poeng fra samtlige dommere. "Så lenge du er hos meg"  fikk toppscore fra Kirsti Sparboe, og fikk poeng fra hele skalaen. En dommer hadde ikke låta på lista, og dermed holdt det ikke helt inn. Men sangen markerte Inger Lises "musikalske hamskifte" for det norske publikum, og ganske snart skulle de bli vant til å høre nye toner fra 70-tallets norsktoppdronning. Og det skulle bli ennå fem Grand Prix deltagelser med låter som overrasket. For låtskriverne ble dette siste forsøk. "Så lenge du er hos meg" kom ut på singel- som b- side til "Marions gånglåt". 
                                                     3.plass  24 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar