338 bidrag kom inn til Melodi Grand Prix 1965, optimismen
rådet og konkurransen hadde fått en ny giv både nasjonalt og i Europa – her i
Norge mye pga «La meg være ung»-en tidsriktig poplåt som traff tiden med et
brak og sendte Wenche Myhres karriere til himmels, men som ikke vant Melodi Grand Prix 1964. Internasjonalt slo den unge
Gigliola Cinquetti igjennom med «Non ho l’eta» som ble en gigantisk hit over
hele Europa og Italias første seier i den internasjonale finalen samme året. Senere skulle 1965 skulle vise seg å bli enda viktigere for Eurovision Song
Contest da sagnomsuste Serge Gainsbourg traff den internasjonale «Yeah, Yeah»
trenden med 17 år gamle France Gall på vokal. I Storbritannia hadde denne
trenden nettopp startet med unge, kvinnelige popartister som sang raske
poplåter. Sandie Shaw, Helen Shapiro, Lulu og Kathy Kirby sto i front for
trenden. Og sistnevnte var allerede internasjonalt kjent og skulle være
britenes representant til den internasjonale Grand Prix finalen i Napoli dette
året. To av de andre skulle vi få stifte bekjentskap med i Eurovision Song Contest noen år senere. Så ny giv fantes. Men dessverre gjaldt ikke dette de fem
melodiene som ble valgt ut til Melodi Grand Prix finalen her hjemme. Det avspeilet nok at de tre
mennene som valgte dem ut var mellom 47 og 57 år. Hvorav en var programdirektør Otto Nes som ville etterse at det ikke om for bråkete musikk med i finalen. Så de nye trendene måtte for all del ikke ta
for mye plass. NRK skydde stort sett popmusikk som pesten, også i denne finalen.
Men i valg av vokalist speilet NRK den internasjonale trenden. 18- åringen Kirsti
Sparboe hadde tatt Norge med storm året før etter å ha sunget i et
radioprogram fra hjembyen Tromsø. Plateprodusent Arne Bendiksen ringte
umiddelbart og tilbød platekontrakt, og hun fikk opptre i Ada Haugs ungdoms-program i TV. Arne Bendiksen var den eneste med plateselskap
stort nok til å ha noe å si i et så lite marked som det norske. Han hadde enorm
makt og kunne eneveldig bestemme hvilke artister som skulle opp og
frem og hvilke hvis karriere var over- når han bestemte det. (Det samme gjaldt
Egil Monn- Iversen som bestemte hvem som fikk slippe til de sjeldne gangene det ble sendt popmusikk i beste sendetid på NRK-TV.) Kirsti Sparboe kom inn på VG- lista med sin andre singel "Nå og for alltid" i 1964.Og
for å få Sparboe ytterligere plantet i det norske folks bevissthet, var Melodi
Grand Prix rett arena. Bare så inderlig dumt at hun fikk en håpløst gammeldags
låt med en så dum tekst at det nesten er skammelig, komponert av en 64 åring
som var mest kjent for sine marsjer -skrevet på bestilling av arbeiderbevegelsen.
Jolly Kramer- Johansen var absolutt ingen slagerkomponist. Hans verker innenfor
den mer kommersielle stilen kom med filmusikk, og i den grad det kan kalles en
slager- var temaet fra filmen «Tante Pose» den mest kjente. Nå hadde han for
første gang fått prøve seg som opphavsmann til en poplåt. Wenche Myhres tredjeplass
med «La meg være ung» året før satt i, nå skulle hun endelig ta revansje og
synge «Karusell» med Kringkastingsorkesteret, og dermed få delta i finalen i Napoli
om låta vant. Det var slik da at alle sangene ble fremført to ganger med to forskjellige
orkesterbesetninger og med to forskjellige vokalister. Debutanten Kirsti
Sparboe ble tiltrodd å synge med Egil Kapstads trio. Hun var jo slett ikke
tiltenkt å representere Norge i en internasjonal finale om hun vant, hun skulle
bare vises frem på TV i beste sendetid og bli plantet i det norske folks bevissthet. Men
så mistet Wenche Myhre stemmen, og kunne rett og slett ikke synge. Hun hadde slitt med stemmen i tiden før finalen - men den ble ikke bedre og hun måtte melde avbud tidlig samme dag som finalen skulle finne sted. NRK vurderte å sette inn enten Grynet Molvig eller Nora
Brockstedt som var de andre kvinnelige vokalistene i finalen. Men begge sang
allerede to bidrag hver, så det ble for kort tid for dem å lære seg enda et på
bare noen timers varsel. (Lytter du til teksten forstår du at ingen av de mannlige ikke var
rett valg- dog sang en mann «Casanova» i semifinalen i 1977- men det var mer
tilfeldig.) Så Kirsti Sparboe fikk et
par gjennomganger med Kringkastingsorkesteret før finalen, som ble sendt direkte
på TV for første gang siden 1960. (Til da ble sendingene tatt opp på ettermiddagen
og sendt samme kveld.) Dermed var presset på unge Sparboe ekstra stor. Det er blitt hevdet at Wenche Myhre ikke likte sangen, og derfor
trakk seg under dekke av å ha blitt syk, men ryktet stemmer ikke. Hun hadde
hatt et stort press på seg med omfattende turnering, plateinnspillinger og TV
og radiospillinger i Norge, Sverige og Tyskland. Hun var rett og slett
overarbeidet og måtte ta en pause. Kirsti Sparboe gjorde ikke skam på hverken
seg eller melodien og ble eneste artist- så lenge denne ordningen varte - som sang samme sang to ganger i en finale. For første og eneste gang i Melodi Grand Prix' historie ble
ikke vinneren kåret i programmet. NRK ville at hele landet skulle få bestemme,
så seere og lyttere kunne sende postkort med navnet på sangen de mente skulle
vinne. Resultatet ble kunngjort i et program i NRK TV uken etter. «Karusell»
ble kåret til en klar vinner. De fleste TV-seerne håpet at Wenche Myhre, som var
Norges desidert mest populære artist, likevel skulle få synge låta i den internasjonale
finalen. NRK hadde ikke bestemt seg for dette før etter at fristen for å stemme
var gått ut. De kom til at Kirsti Sparboe skulle representere Norge i den
internasjonale finalen. Wenche Myhre mente det samme- hun unnet den unge jenta
fra Tromsø å få synge, da det var hun som hadde hoppet inn på kort tid og gjort
en god figur. Jolly Kramer- Johansen skulle prøve seg igjen året etter, og for
Kirsti Sparboe ble dette den første av åtte, norske finaler hun deltok i mellom
1965 og 1977. Totalt ble det til at hun fremførte 14 bidrag- som den kvinnelige
vokalist gjennom tidene som har sunget flest bidrag i norsk Melodi Grand Prix. «Karusell»
ble en hit, og var det første vinnerbidraget siden «Voi- Voi» i 1960 som kom
inn på VG- lista. Hele 9 uker ble det på singellista med sjuendeplass som beste
resultat. Dermed var Kirsti Sparboes gjennombrudd som Norges nye popstjerne et
faktum.Grynet Molvig spilte også inn sangen.
1. plass 9886 poeng
Versjon med Egil Kapstads Trio:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar