lørdag 10. juni 2017

Melodi Grand Prix 1976: "Hastverk". Anita Skorgan/Jahn Teigen & Popol Ace

Melodi Grand Prix 1976 var siste året NRK hadde ordningen med at to sett vokalister fremførte samme bidrag med ulik orkesterbesetning. Det lille orkesteret besto av Jahn teigens bandkompiser i Popol Ace, mens det store orkesteret var et storband ledet av Helge Hurum. En av de fem komponistene NRK hadde invitert, var veteranen Kristian Hauger på 71 år. Hans største slager var "Når kastanjene blomstrer i Bygdøy Allè" fra 1950. Kristian Hauger debuterte i Melodi Grand Prix i 1962 , og "Hastverk" ble hans femste og siste forsøk i Melodi Grand Prix. Men selv om han var den eldste blant opphavsmennene, det var ingen kvinner blant komponister og tekstforfattere, så hadde han hyret den yngste blant vokalistene til å fremføre sitt bidrag. Anita Skorgan hadde fylt 17 år i november året før, og hadde nettopp slått igjennom i Norge både som vinner av Hylands Hörna som klassisk pianist og som popsanger. Hennes debutalbum "Til en venn" hadde kommet ut året før, og hennes andre LP "Du er nær meg" var rett rundt hjørnet, så en deltagelse i Melodi Grand Prix var perfekt lansering. Men av en eller annen grunn lot NRK versjonene med det lille orkesteret bli fremført først, altså med progrockerne i Popol Ace det ødela ganske mye av overraskelsen, og disse arrangementene var til tider ganske spesielle. For "Hastverk" var dette ingen fordel, og arrangementet kledde ikke melodien så godt i Popol Ace og Jahn Teigens versjon. Det var en ganske funky og rocka versjon,  ganske stilig, men nok litt for rar for Melodi Grand Prix 1976.  Anita Skorgans versjon traff nok datidens popmusikk riktigere. "Hastverk" var et far/sønn prosjekt med pappa som komponist, og sønnen Hans Hauger på tekst. "Hastverk" ble ikke spilt inn på plate, selv om den fikk en bra plassering og jevnt med poeng fra folkejuryene rundt i landet. Hver av de 150 medelemmene i de ti jurygruppene ga ett poeng til den sangen de ønsket skulle vinne. "Hastverk" var favoritt hos juryen i Kristiansand der den fikk omtrent en tredjedel av stemmene. Ellers var låta nummer to hos juryene både i Ålesund og Bergen. For Anita Skorgan var dette starten på en imponerdende rekke med gode plasseringer i Melodi Grand Prix, både som vokalist og komponist.


                                                                 3.plass  226 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar