søndag 6. mai 2018

Melodi Grand Prix 1982: "Adieu". Jahn Teigen og Anita Skorgan.

Melodi Grand Prix 1982 ble en slags hybrid, det virket som om NRKs underholdningsredaksjon ikke kunne bli enige om hvordan finalen skulle organiseres. Skulle man droppe finalen helt og spesialinviterte en komponist til å levere ett bidrag som kunne sendes rett til den internasjonale finalen? Skulle man la alle som vil få sende inn bidrag? Skulle man gå til en komponistorganisasjon- be om bidrag og velge derfra? Og skulle man ha en semifinale? Alle fire alternativene ble valgt. Av de ti bidragene i finalen ble fem bidrag valgt ut via semifinaler der bidragene var levert av medlemmene i komponistorganisasjonen «Forum for Ord og Toner.» Fire andre melodier gikk rett til finalen, valgt ut blant 480 innsendte bidrag. Det hele var en ganske underlig prosess. Den komponisten som ble spesialinvitert til å skrive et bidrag, var Jahn Teigen.  Den britiske språkprofessoren René James Herail mente at han hadde oppskriften på hvordan Norge endelig kunne vinne Melodi Grand Prix. Og det skulle skje med en som tidligere hadde tapt. Jahn Teigen var blitt legendarisk etter null poeng med «Mil etter mil» og britene hadde trykket ham til sitt bryst. Nå skulle de hjelpe han å vinne. Professor Herail mente han kunne lage en Grand Prix vinner ved hjelp av dataalgoritmer. Bl.a. mente han at man måtte synge mykt, så mange vokaler var fint. Han mente teksten måtte inneholde ord som ikke var «harde.» Et eksempel på dette kom i Grand Prix året etter, der låta «Brutte løfter» ble til «Dine øyne.» Og «Samme sjarmør» ble til «Samme Charmeur.» Mer om dette i senere blogginnlegg. Tittelen måtte kunne forstås i hele Europa, og dermed ble «Adjø» til «Adieu.» De fem semifinalene der bidrag skulle plukkes ut via dueller var en del av Harald Tusbergs lørdagsunderholdningsprogram høsten 1981. Der ble «Adjø» presentert i første programmet som en solosang. i et ganske stort orkesterarrangement og uten korister. Jahn Teigen skrev melodien og Herodes Falsk skrev teksten, alt i nært samarbeid med den britiske språkprofessoren og hans algoritmer og dataanalyser. Det var tydelig at algoritmene trengte noen justeringer så endringer ble gjort frem mot finalen i 1982. (Ingen av de andre låtskriverne fikk gjøre noen justeringer på sine bidrag, merkelig nok.) Tittelen ble til «Adieu» og Jahn Teigen fikk selskap av kjæresten Anita Skorgan på vokal og piano.  I følge den britiske professorens vinneralgoritmer måtte sangen være en ballade,  helst uten rytmiske instrumenter. Derfor mangler «Adieu»  -i den versjonen som vant den norske finalen -helt perkusjon og bass, noe som man i ettertid ser kunne ha løftet låta betraktelig.Og Jahn Teigen fikk heller ikke lov til å «synge ut» og bruke den kraft og de nyanser hans rike stemme hadde. Bakgrunnskoret kom til, dog nesten uten å merkes og orkesterarrangementet ble tonet veldig ned. "Adieu" var en tydeligere poplåt i den første verjonen. Sett i ettertid er låta som ble presentert i finalen ganske anonym og litt kjedelig. «Adieu» gikk selvsagt rett til finalen, man kunne ikke risikere at en låt som fulgte en «100% sikker vinneroppskrift» skulle bli slått ut i en semifinale, stemt ut av norske TV-seere som ikke visste bedre. Så «Adieu» var sikret finaleplass og skulle starte først. NRK var lenge i tvil om det skulle være fagjury eller folkejury, hva ville være best for å sikre at «Adieu» faktisk vant den norske finalen og kunne teste om den britiske professorens algoritmer ville gi NRK deres aller første seier? Sett i lyset av dette kan man jo undre seg hvorfor NRK i det hele tatt arrangerte en finale, det sikreste hadde jo vært å sende «Adieu» rett til den internasjonale finalen. Flere artister og låtskrivere reagerte på fokuset og medieomtalen Teigen fikk og følte at de egentlig bare var med i en «liksomfinale» der vinneren var bestemt på forhånd. Uansett, nivået var høyere enn noen sinne og flere av de ti bidragene i finalen ble hits etterpå. Og 1982 ble starten på en kvalitetsforhøyelse av norsk Grand Prix som varte de neste åtte årene. Tilbake til finalen. NRK landet på folkejury og håpet at Jahn Teigen og Anita Skorgans popularitet skulle holde til at «Adieu» vant. Og det norske folk likte balladen. Det var 11 folkejuryer plassert rundt i Norge, og de som satt i juryene var plukket ut etter alder, kjønn, bosted, yrke og fritidsinteresser. Det var ingenting å frykte, «Adieu» fikk toppscore fra de fire første juryene og ledet med stor margin hele veien. Poengsystemet fulgte oppskriften i den internasjonale finalen, der hver jury ga 12 poeng til sin førsteplass, 10 poeng til andreplassen så gikk skalaen fra åtte og ned til ett poeng. «Adieu» fikk fem tolvere, ti poeng fra fire juryer, og åtte poeng fra to. Det var juryene i Kristiansand og Vadsø som likte «Adieu» minst. Trioen Teigen/Skorgan/Falsk vant med stor margin, nesten 30 poeng foran andreplassen. Og ikke bare det, "Adieu" er en av vinnerlåtene gjennom tidene som har fått størst andel av tilgjengelige poeng. Den fikk 120 poeng av 132 mulige. Nå ble det feber, og alle trodde at «Adieu» kom til å vinne den internasjonale finalen i britiske Harrgoate senere på våren. Det ble en stor nedtur, med en tolvteplass. (Mer om «Adieu» i den internasjonale finalen kan du lese om her.)Det var uansett et godt resultat om man ser på de norske Grand Prix merittene til da.Senere viste det seg at professor Herail nok hadde skrytt på seg litt mer kunnskap om musikk enn det han hadde. Britiske journalister hadde forsøkt å gi NRK noen fakta om mannen, men ble møtt med døve ører. Det viste seg at han slett ikke hadde noen annen musikalsk bakgrunn enn litt stor interesse for feltet. Men lingvistikk og språk kunne han, og har gitt ut en fransk britisk ordbok. Dessuten var han ikke en gang britisk, han var fransk. Så hans musikalske dataalgoritmer var vel strengt tatt mer basert på hans egen musikksmak enn vitenskapelige fakta. Men det skal han ha, han var forut for sin tid. For flere av «Grand Prix grossistene» bruker i dag dataprogram og algoritmer for å skrive flere av sine bidrag. Det er nå blitt en viktig del av musikkindustrien. Men aller først ute var «Adieu», som ble en hit og lå fem uker på VG lista med en tredjeplass som beste resultat. Det ble 9 uker på Norsktoppen der Jahn Teigen og Anita Skorgan dundret rett inn på førsteplass og ble på topp i to uker. Teamet Teigen/Falsk/Skorgan fikk blod på tann og var tilbake i Melodi Grand Prix allerede året etter. For øvrig var dette både Teigen og Skorgans sjette Grand Prix deltagelser, men første gang sammen. To ganger tidligere hadde de konkurrert mot hverandre. Herodes Falsk hadde ikke deltatt tidligere.
                                                  1. plass    120 poeng

                                          Her er den første versjonen av bidraget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar