Etter suksessen med «Voi-Voi» i den internasjonale finalen,
så kom det inn rekordmange bidrag til NRKs andre Melodi Grand Prix konkurranse.
Opphavsorganisasjonen TONO var med å plukke ut fem finalister. Dette var første
året NRK startet ordningen med at hver melodi skulle fremføres to ganger med
forskjellig orkesterbesetning og med to forskjellige vokalister. Det var for å
løfte frem melodien, og ikke artisten. Komponisten Jan Wølner hadde fått med
sitt bidrag «Sommer i Palma» i finalen. Jan Wølner er født i 1909, og var en internasjonalt anerkjent
konsertpianist. Han komponerte flere klassiske verk. Slagere var noe han gjorde
som en hobby. Hans mest kjente slager var «Vi seiler for gamle Norge» med Jens
Book- Jenssen. «Sommer i Palma» fikk tekst av Egil Hagen, Norges fremste
slagertekstforfatter på den tiden. Han hadde allerede vært med i Melodi Grand
Prix – han fikk med et bidrag i 1960, og ble dermed den første opphavsmann som
hadde fått antatt to bidrag til konkurransen. Det samme gjaldt for vokalisten,
Nora Brockstedt, hun ble først til å delta i to finaler. Nora Brockstedt ble valgt
til å synge med Willy Andresens kvartett. Per Asplin ble valgt til å synge
med Kringkastingsorkesteret. I juryen satt fem musikkjournalister, mens deres
koner og ledsagere utgjorde folkejuryen. De kunne gi hver melodi poeng fra ett
til ti. Finalen i 1961 er ikke bevart, så detaljene er ikke kjent, utover at «Sommer
i Palma» fikk toppscore fra tre av jurymedlemmene. Da «Sommer i Palma» ble
utropt til vinner hadde ikke NRK bestemt seg for hvem som skulle få synge låta.
I realiteten kunne alle de fem vokalistene som medvirket i finalen få den
muligheten. Det var ikke noen regel som tilsa at vokalisten med det store
orkesteret skulle være den som ble valgt til å representere Norge i den
internasjonale finalen, slik det skulle vise seg å bli vanlig etter 1963..VG mente Grynet
Molvig skulle få jobben mens Dagbladet mente Per Asplin skulle få synge. Men NRK
valgte Nora Brockstedt, som jo hadde ført sangen frem til seier i den norske
finalen. Og for andre gang fikk hun reise til den internasjonale finalen for å
representere Norge. «Sommer i Palma» er satt i den franske Chanson stilen, som
dominerte i den internasjonale finalene de første årene. Finalen skulle
avholdes i Cannes, og man ventet gode resultater for «Sommer i Palma». Det ble
en hederlig sjuendeplass. Og låta fikk et langt liv, den er det eneste, norske
Grand Prix bidraget som ble spilt inn av to vinnere. Jean Claude Pascal
representerte Luxemburg i Grand Prix i 1961 og sørget for landets første seier.
Han gjorde en franskspråklig versjon av sangen, «Si mon Amour», det samme
gjorde Frankrikes Grand Prix vinner året etter, Isabelle Aubret. Den franske teksten
ble skrevet av Jacques Datin og Maurice Vidalin, som skrev hvert sitt
vinnerbidrag i den internasjonale finalen i hhv 1961 og 1962. Så i alt fire Grand Prix vinnere sto
bak den franske versjonen av Norges bidrag. Senere
ble «Sommer i Palma» innspilt i instrumental versjon av den franske
jazzsaksofonisten Guy Lafitte. Oboisten Brynjar Hoff gjorde også sin versjon på
plate i 1987. Jan Wølner leverte ingen
flere bidrag til Melodi Grand Prix. Egil Hagen, Nora Brockstedt og Per Asplin
skulle alle delta flere ganger. «Sommer i Palma» ble innspilt av Nora
Brockstedt i både norsk og svensk versjon. I Øst Europas svar på Melodi Grand Prix, Sopotfestivalen som ble avholdt hver høst i Polen, sendte Norge "Sommer i Palma". Der fikk nora Brockstedt en andreplass.
1. plass 70 poeng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar