I 1969 ble det satt ny rekord i antall innsendte bidrag
til Melodi Grand Prix med 418. Man kan undre på hvorfor, fordi Norge de siste
årene hadde fått særdeles dårlige plasseringer i de internasjonale finalene
(med unntak av 1966.) Økningen skyldes nok NRKs regelendring. Vanligvis ble fem
bidrag plukket ut og disse ble fremført to ganger med forskjellige vokalister
og orkesterbesetninger. Dette året var uttaksjuryen mer sammensatt, unge Terje
Rypdal kom inn sammen med dirigent og komponist Carsten Klouman og
jazzpianisten Egil Kapstad. Med Terje Rypdal i utvalgsjuryen ble det stuerent
for flere, yngre komponister å sende inn bidrag, og 1969 ble en finale full av
god kommersiell popmusikk – etter norsk standard. Fem låter plukket juryen ut til finalen for å
supplere de fem inviterte komponistene. Det var tiende gang NRK arrangerte en
norsk finale, og det ble markert ved at alle de tidligere komponistene som
hadde deltatt, ble invitert til å levere bidrag. Fem av dem takket ja. Dermed
var det fem bidrag igjen som ble plukket ut. «Juksemaker Pipelort» var
komponert av Sigurd Jansen – som hadde vunnet Melodi Grand Prix i 1964 med «Spiral».
(Mer om dette i senere blogginnlegg.) Dermed var han invitert til å delta av
NRK. Han fikk Rolv Wesenlund til å skrive teksten til bidraget. Lill- Babs ble
hentet inn til finalen som vokalist. Hun var da bosatt i Oslo og gift med fotballkeeperen
Kjell Kaspersen. Hun ble dermed den første utenlandske borger i en norsk Grand
Prix finale. Men hun fikk være med siden hun hadde adresse i Norge. Lill-Babs
hadde allerede deltatt i en internasjonal finale da hun representerte Sverige
med «April April» i Cannes i 1961. Hun hadde ikke vunnet den svenske
Melodifestivalen. SVT hadde disse første årene en ordning om at de valgte ut
vokalist, uavhengig av hvem som sang vinnerbidraget i den nasjonale finalen.
Dermed fikk Lill-Babs anledningen, selv om det var Siw Malmkvist og GunnarWicklund som sang vinnerbidraget. Lill-Babs fremførte de to sangene «Stockholm»
og «Vårvinter» som kom på henholdsvis andre og femteplass.Hun hadde også deltatt i Melodifestivalen i 1960.
NRK
hadde satset ganske stort på finalen i 1969, de hadde fylt opp Store Studio med publikum og
Kringkastingsorkesteret ledet av Øyvind Bergh. Lill-Babs deltagelse skapte
umiddelbar nysgjerrighet og ga finalen et internasjonalt preg. Lill-Babs trakk
start nummer fem. Og vinneren skulle bestemmes av ti folkejuryer plassert rundt
i hele Norge. Hver jury hadde fem medlemmer som igjen hadde ett poeng de kunne
gi den låta de likte best. Dermed lå det bare 50 poeng i potten som de ti
bidragene skulle kjempe om. Og «Juksemaker Pipelort» fikk ikke ett eneste
poeng. For første gang ble en melodi poengløs i en finale. Det skulle gå 21 år
før dette skjedde igjen.
Sigurd Jansen deltok i Melodi Grand Prix for fjerde gang.
Og han ga seg ikke selv om han kom helt sist. Han skulle ta en kraftig revansje
i 1971. Lill- Babs deltok i flere Melodifestivaler senere uten å vinne. For
Rolv Wesenlund ble det med dette ene forsøket. Og som et lite tankeeksperiment:
Hvordan ville «Juksemaker Pipelort» blitt uttalt av den spanske programlederen
om bidraget hadde vunnet og representert oss i Madrid? Det kunne artig å høre
henne uttale navnet med både spansk, fransk og engelsk tonefall. Men det slapp
hun.
10.plass 0 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar