I 2005 var det åpent for komponister fra hele Europa til å sende
inn låter til Melodi Grand Prix finalen. Et av bidragene var signert svenske
låtskrivere. Claes Andersson og Torbjørn Wassenius hadde fått med et bidrag
året før og hadde havnet på andreplass. Og de hadde også levert flere bidrag til
den svenske Melodifestivalen uten å gå helt til topps. Denne gangen hadde de to
fått med seg Tommy Denander til å skrive tekst og melodi. Også han en veteran
fra den svenske Melodifestivalen. Til å fremføre sitt bidrag "I am
Rock'n'Roll" fikk gutta Jorun Erdal. Og hun var en perfekt match. Jorunn
Erdal hadde sunget fast med showet til Hege Schøyen og Øyvind Blunck gjennom
flere sesonger og tok steget frem som solist for alvor da hun deltok i Melodi
Grand Prix 2000. Da havnet hun på en fjerdeplass i Gullfinalen. Nå skulle hun
vinne. «"I am Rock'n'Roll" seilte raskt opp som en av favorittene og
låta var tippet helt til topps. Det er en låt som falt lett i øret og toppet med Jorun Erdals fantassike stemme, regnet mange seieren som sikker, i et av de beste bidragene fra finalene i den første halvdelen av 00-tallet. Startfeltet var sterkt, det var mange låter som
hevdet seg, og to veteraner- Tor Endersen og Jahn Teigen stilte begge opp som vokalister
på hver sin låt, og stakk av med mye av medieoppmerksomheten. I finalen var det
åtte bidrag, og Jorun Erdal var først ut. Seerne ringte inn sine stemmer, som
ble presentert fra hver sin region rundt i Norge, fem i alt. Første omgang
gjaldt Gullfinalen, dit Jorun Erdal tok seg. Så var det å fremføre bidraget
igjen, og ny runde med utdeling av poeng. Det startet bra for Jorun Erdal. Hun
ledet etter at de to første regionjuryene hadde gitt sine poeng. Men så ble hun
tatt igjen. Andreplass ble det til slutt. Både Jorun Erdal og opphavsmennene
skulle prøve seg i Melodi Grand Prix året etter.
I 1971 ble det igjen arrangert finale i Melodi Grand Prix
etter at NRK valgte ikke å delta året før. Interessen hadde dalt betydelig,
selv om NRK virkelig slo på stortromma og fristet med tidenes beste finale til
da. Til den internasjonale finalen var reglene gjort om, nye land kom med og
poengsystemet endret slik at man slapp den ydmykende nullen. NRK inviterte seks
komponister til finalen, mens de tok ut seks øvrige blant 196 innsendte bidrag. (Det var en nedgangpå nesten 250 fra forrige finale i 1969.) I utvalgsjuryen satt vår internasjonale jazzstjerne Karin Krog sammen med
skuespiller og programleder Rolv Wesenlund, kapellmester Kjell Halvorsen og
trompetist Finn Eriksen. Veteranen Kristian Hauger var en av de seks inviterte
komponistene, og var allerede klar for finalen. Han var 66 år og en veteran i
norsk populærmusikk og i Melodi Grand Prix. Dette var hans fjerde Melodi Grand
Prix bidrag. Han hadde fremdeles til gode å gå helt til topps. Og han fikk litt
å bryne seg på, for 1971 innbød til en ny vår for Melodi Grand Prix, her var
det etablerte opphavsmenn og kvinner i elitedivisjonen i norsk pop, og det
samme gjaldt for artistene. Her var alle de nye navnene som skulle prege norsk
popmusikk det neste tiåret: Gro Anita Schønn, Anne- Karine Strøm, Anne Lise
Gjøstøl, Hanne Krogh og Dag Spantell. Noen etablerte veteraner
var det også i artistrekka. Den eldste og mest erfarne var Inger Jacobsen. Hun
deltok i sin fjerde finale og hadde representert Norge i Luxemburg i 1962. Hun
hadde hatt et samarbeid med Kristian Hauger siden 1940 - tallet og hun var hans favorittvokalist.
Inger Jacobsen trakk startnummer seks, uheldigvis midt mellom to av favoriteene
i finalen. Inger Jacobsen leverte sikkert og rutinert til et vakkert orkesterarrangement av opphavsmannen
selv. «India» tilhørte nok en litt annen generasjon popmusikk, og ble mer identifisert med slagertradisjonen fra 1950-tallet. Men det ble et spennende
og annerledes innslag i finalen. Inger Jacobsen var 48 år, og desidert eldste artist i feltet, 16 år eldre enn neste veteran, Jan Høiland. (Og 33 år eldre enn Hanne Krogh som vant.) Juryordningen fulgte endringene som skulle skje i de
internasjonale finalene noen år fremover. Der skulle to jurymedlemmer fra hvert
land avgi sine stemmer, det ene jurymedlemmet måtte være under 25 år. NRK
valgte å følge dette i finalen, og i sju norske byer satt det to jurymedlemmer.
De kunne gi hver låt poeng på skalaen ett til fem. Fem poeng til beste og ett
poeng til det bidraget de likte minst. «India» fikk poeng på nederste del av
skalaen, og slo ikke helt an. Dermed ble det sisteplass på Kristian Haugers
tekst og melodi. Inger Jacobsen satte punktum for Melodi Grand Prix med "India". Kristian Hauger deltok
igjen i 1976. Selv om låta havnet sist, var det som vanlig en fryd å høre Inger
Jacobsen synge det hun kunne best, jazzinspirerte ballader. «India» ble ikke
spilt inn på plate.
I 1965 ble det satt ny rekord og for første gang kom det
inn over 300 bidrag til Melodi Grand Prix. Av de fem bidragene komponist Finn
Ludt, dirigent Øyvind Bergh og tekstforfatter og programleder Otto Nielsen
plukket ut til finalen, var «Jeg har en øy». Alle de tre i uttaksjuryen var født
før 1913, så spesielt ungdommelig og friskt var det ikke – denne gangen heller.
Det speilet også musikkuttrykket i finalen, som var gammeldags og tilbakeskuende.
Av de sju som var akkreditert som komponister og tekstforfattere, var tre over seksti
år, og ytterligere to over femti. «Ungdomsalibiet» sto Sigurd Jansen og Helge
Hagerup for, de var begge i starten av 30 årene. Men de skrev et usedvanlig
gammelmodig bidrag. Sigurd Jansen hadde fått en hederlig plassering med «Spiral»som Arne Bendiksen sang i den internasjonale finalen året før. Så han hadde litt å
forsvare i årets norske finale. Sigurd Jansen fikk med sitt tredje bidrag på
rad. Denne gangen fikk han lyrikeren Helge Hagerup til å skrive teksten. Den
ble et dikt og melodien en slags jazzhybrid. Teksten var ingen slagertekst, men
forsøksvis lyrisk og symboltung. Det rare er at Sigurd Jansen valgte to tenorer
til å synge en sang som åpenbart gikk for dypt for begge. De ser litt fortapte
ut i både tekst og melodi. Sigurd Jansen virker å ha vært veldig inspirert av
Sveriges bidrag fra 1963. Jan Høiland sang melodien med Egil Kapstads trio, og sangen
gjorde seg bedre for hans stemme og med den lille besetningen. For Per Asplin
gikk sangen til tider for dypt, og uendelig lange saksofonsoloer gjorde ikke
jobben enklere for han. Han så ganske utilpass ut og leverte en heller kjedelig
og ganske inspirasjonsløs fremføring - men gjorde så godt han kunne med et ganske håpløst bidrag. Opphavsmenn og orkesterarrangør hadde ikke gitt han noe særlig godt utgangspunkt. Det ble
tungt og dystert og kjedelig. Og det falt slett ikke i smak hos NRKs seere og lyttere som skulle få avgjøre det hele med å sende inn postkort der de stemte på sin favorittmelodi. Sangen havnet helt sist med nesten fire tusen stemmer bak førsteplassen og tusen stemmer bak nærmeste konkurrent. Mer ydmykende tap i en norsk finale skal en lete lenge etter.
For Jan Høiland var dette hans fjerde finale på rad, han ble første til å delta
så mange ganger etter hverandre. For Per Asplin var det tredje forsøk. Både
Sigurd Jansen, Jan Høiland og Per Asplin skulle prøve seg i Melodi Grand Prix
igjen.
Medisinerstudenten Petter Hurlen hadde fått blod på tann
etter å ha fått med en låt til semifinalen i Melodi Grand Prix 1977. (Les mer
om bidraget «Springaren» med Nora Brockstedt, du finner det ved å bla deg nedover
i menyen til høyre.) Nå hadde han
endelig fått med en låt til selve finalen. Han fikk med seg sin studiekompis
Espen Dietrichs til å skrive teksten. Gutta var 22 år gamle og fulle av
pågangsmot. Verden skulle erobres, og de fikk med sitt bidrag blant åtte andre
som var plukket ut blant 635 innsendte bidrag. Dette var ny rekord. Den forrige
var på 418 bidrag tilbake i 1969. Både Petter Hurlen og Espen Dietrichs hadde
syslet med musikk gjennom hele ungdomstiden, skrev låter og var medlem av
diverse band. Musikken var en kjærkommen avveksling fra studiene. Bidraget de
hadde fått med, het «Fortsett sangen» og ingen ringere enn Stein Ingebrigtsen
skulle fremføre dette. Han var på denne tiden i ferd med å trappe ned på
virksomheten som artist, han ville vie mer tid til familien. Dermed ble det
færre turneer og mindre kveldsjobbing. I 1978 spilte han inn den siste i serien av Treff-
plater, og signaliserte at han kunne tenke seg å jobbe mer bak kulissene.
Men han skulle ikke forlate rampelyset helt ennå. Han var fortsatt å se og høre i
NRK TV og radio, og var aktiv i platestudio. (Det var livespilling og turneer
det ble mindre av, men han trappet gradvis ned på plateinnspillinger de neste fire- fem
årene og gikk inn i en helt annen bransje.) Men nå sto melodi Grand Prix for tur. Dette året var et usedvanlig
sterkt startfelt, samtlige åtte bidrag ble fremført av etablerte artister.
Stein Ingebrigtsen var den virkelige veteranen blant dem. Han var eldst med
sine 33 år, og var den med flest meritter fra tidligere finaler. Dette var hans
sjette deltagelse, og han hadde vunnet to ganger uten å få representere Norge i
en internasjonal finale, som den eneste gjennom tidene. Han sang
vinnerbidragene i 1973 og 1975 med det lille orkesteret , frem til og med 1976 var reglene var slik at
alle bidrag ble fremført to ganger med to forskjellige artister og orkesterbesetninger og den som sang med det store orkesteret ble sendt til den internasjonal finalen.Så etter å ha trukket korteste strå to ganger var han lysten på en seier, og det kunne smake godt med en reise til den
internasjonale finalen i Paris. NRK hadde igjen valgt, som nesten eneste kringkaster
i Europa, å la en fagjury helt og holdent avgjøre resultatet, til seernes store
forargelse. Forrige gang fagjuryen fikk avgjøre var i 1975, da endte vi nest
sist i finalen i Stockholm. Av en eller annen grunn hadde de valgt det fiffige
grepet å la juryen dele ut poeng i motsatt rekkefølge, med ett poeng til favoritten,
så ned til åtte poeng for den de likte minst. Så det ble om å gjøre å få minst
poeng tildelt av de ni fagfolkene i juryen. Og «Fortsett sangen» fikk poeng langs hele
skalaen. Dårligste poengsum kom fra NRK mannen Svein Erik Børja som hadde låta
på sisteplass, mens orkesterleder og komponist Kjell Karlsen hadde den på en
andreplass. Dermed ville det seg ikke
for Stein Ingebrigtsen denne gangen heller. Men selv om han trappet ned, så
skulle han gjøre ytterligere et forsøk i Melodi Grand Prix, med et heller ydmykende
resultat. (Les mer om hans sjuende og siste deltagelse med «Uflaks» fra 1982
ved å bla deg nedover i menyen til høyre.) For Petter Hurlen var dette bare starten, året etter skulle han komme sterkt tilbake.
I en lukket konkurranse arrangert av NRK kom 96 bidrag
inn til NRK. Ti melodier ble plukket ut til å delta i finalen i Melodi Grand
Prix 1990. Ketil Stokkan fikk med sitt tredje bidrag, han hadde en andreplass
og en tidligere seier på merittlisten. Skulle han lykkes igjen? Konkurransen var beinhard, bl.a. hadde Jahn Teigen
fått «fot» for Grand Prix igjen, og var for tredje året på rad storfavoritt. I
tillegg seilte «Café Le Swing» med Tor Endresen på vokal opp som en soleklar
favoritt. (Les om dette bidraget i et tidligere blogginnlegg, du finner det i
menyen til høyre.) Rune Rudberg stilte også opp, han var da på toppen av
sin karriere. Til «Branderburger Tor» hadde Ketil Stokkan skrevet tekst og
melodi selv. Finalen ble arrangert i det nye atriet på Royal Christiania Hotell
i Oslo, der Pete Knutsens storband fungerte som orkester. Ketil Stokkan hadde
trukket startnummer en og skulle sette standard for resten av bidragene. Jurygruppene
skulle stemme i to omganger. Denne gangen var det både fagjury og folkejury
med, fløyet inn og plassert rundt bord foran scenen. Det var to fagjuryer, hver
bestående av fem utvalgte musikkjournalister, komponister og artister. Blant jurymedlemmene her fant du Halvard Flatland, Kari Gjærum, Tore Hansen, Turid
Øversveen og Ivar Dyrhaug. I tillegg var det fem juryer i salen som stemte for
den regionen de kom fra. Telefonstemmer var ikke innført ennå. I første runde
ga hver jury ett poeng til hver av de fem låtene den ønsket å finne i
gullfinalen. Etter første runde lå «Brandenburger Tor» på en tredelt
førsteplass med totalt sju poeng, ett fra hver jury. De andre to låtene på
førsteplass var de andre to favorittene i finalen, Jahn Teigen og Tor Endresen.
Spenningen var stor etter at de fem låtene var fremført på nytt i superfinalen.
Der ble startrekkefølgen trukket på nytt, og de tre favorittene startet etter
hverandre. «Brandenburger Tor» åpnet «favorittparaden» som startnummer tre. Så
skulle nye poeng fordeles. Nå ble det slik at hvert av de fem jurymedlemmene i
hver av de sju jurygruppene skulle gi poeng slik: 12 poeng til sin favoritt, 10
poeng til andreplassen deretter 8,7, og 6 poeng. Disse ble regnet sammen og
lagt frem. Dermed kunne i realiteten et bidrag få maksimalt 60 poeng fra hver
jury. Laveste poengsum var 30. Ketil Stokkan fikk høye poengsummer hele veien, fra
fem av juryene fikk han over 50 poeng, og dro til med 60 poeng og full
uttelling fra juryen fra Østlandet. Det var bare etter at fagjury nummer to
hadde gitt han sin laveste poengsum at han ikke ledet. Ellers ble det en
seiersparade for Ketil Stokkan. Dessverre var ikke pressen og TV-seerne like begeistret,
spesielt ikke da Jahn Teigen ble forbigått igjen. «Brandenburger Tor» fikk åtte uker på Norsktoppen, hvorav fem på førsteplass, men ble ingen storslager eller bestselger. Låta kom helt si skyggen av evigpopulære "Cafè Le Swing" og Jahn Teigens "Smil" . Da "Brandeburger Tor" tapte finalen i Zagreb, mente mange
at de hadde rett, feil låt vant. Året etter avlyste NRK finalen, så fra 1992 og
siden har TV seerne vært med å bestemme resultatet. Ketil Stokkan har holdt seg unna Melodi Grand Prix siden.
For tiende gang skulle NRK arrangere Melodi Grand Prix,
og alle tidligere opphavsmenn som hadde representert Norge i
internasjonale finaler, ble invitert til å levere bidrag. Dag Kristoffersen sto
bak «Solhverv» som Anita Thallaug sang i London i 1963. (Mer om dette bidraget i et senere blogginnlegg.)
Det endte med tap og null poeng, nå var det på tide å rette opp dette. Dag Kristoffersen
takket ja til NRKs invitasjon til å levere et bidrag til Melodi Grand Prix. Han var finalens eldste deltager med sine 65 år. Han hadde sin debutkonsert som pianist
i 1929, men var allerede to år tidligere blitt fast ansatt som pedagog på Barratt-
Dues musikkinstitutt i hjembyen Oslo. Han viet seg mest til korsang og virket
som komponist for flere korverk. I tillegg var han ettertraktet dirigent og den
mest virksomme stemme og notearrangøren for kor i Norge gjennom mange tiår. Han var bl. a dirigent
for Det Norske Sjømannskor som ofte sang sammen med Erik Bye i NRKs
underholdningsprogram på TV og radio på 50- og 60-tallet. Tekstforfatter til «Sangen
om Den Flygende Hollender» var Gunnar Kaspersen. Han var tre år yngre enn
Dag Kristoffersen, og hadde debuterte på 20 tallet han også. Han skrev utallige
slagertekster fra 1930 og utover, og i 1935 debuterte han som revyforfatter på Chat
Noir. Han kombinerte etter hvert slagere og revytekster, både originale og som
oversetter. Hans mest kjente slager ble hans
norske tekst til «Hva var vel livet uten deg?» til svenske Ernfrid Ahlins
originalmelodi og tekst. Den ble brukt i filmen «Vi gifter oss» fra 1951, men
innspilt på plate med Jens Book- Jenssen. Av hans originalskrevne slagertekster
er nok «Når kastanjene blomstrer i Bygdøy Allé " i Kristian Haugers melodi og med
selvsamme Book- Jenssen på vokal, den mest kjente. Komponist Dag Kristoffersen debuterte
som slagerkomponist med «Solhverv» i 1963, og uttalte selv den gangen at
slagere og popmelodier hadde han ikke komponert før. Og med Kaspersen - som også
var godt over 60år - som tekstforfatter, ventet få at det skulle bil annet enn
ganske sidrumpa og gammelmodig bidrag fra deres hånd. Men det skulle vise seg å
være helt feil. De leverte en fengende poplåt, baket inn i et internasjonalt
lydende orkesterarrangement og fremført av en stilsikker crooner. Det skulle
vise seg at 1969 ble et år som virkelig frisket opp Melodi Grand Prix betraktelig,
her var det i hvert fall tre bidrag som traff tidsånden bra og hørtes ut som
moderne poplåter. "Sangen om Den Flygende Hollender" var et av dem. Per Müller var hentet inn som vokalist. Han var egentlig ikke
førstevalget for låta. Det var Odd Børre, men han hadde takket ja til å synge
et annet bidrag i finalen. Det samme gjaldt for andrevalget, Jan Høiland. Låtskriverne så
for seg at en yngre artist skulle fremføre bidraget. Men så spurte de veteranen
Per Müller. Det skulle vise seg å bli et lykketreff. Han var allerede en
veteran i norsk musikkliv, og hadde en allsidig og internasjonal karriere. Han
var født i Hamburg i 1932, og oppvokst i München, der begge hans foreldre
jobbet som sangere i Münchenoperaens kor. Når så begge fikk jobb i Norge i 1946,
flyttet familien til Norge. Per Müller fikk også sang som lidenskap, og med sin
dype røst var han den perfekte crooner. Han debuterte på plate alt i 1955 med «Denene hvit/den andre rød». Siden ble det flere plateinnspillinger. Han ble for
alvor kjent i Norge da han sang fast med Pete Browns orkester på turné Norge
rundt i 1958, ledsaget av Norges største kjendis på den tiden, radioens Rolf
Kirkvaag. Deler av turnéen ble også kringkastet i radio i beste sendetid. Fra
1959 til 1965 var han sammen med Åse Wentzel fast ansatt som sanger,
konferansier og showleder på danserestauranten Regnbuen i Oslo. På dagtid gikk
han på operahøgskolen, og debuterte som klassisk sanger som Kezal i «Den solgte
brud» på Den Norske Opera. Han hadde sin debutkonsert i Universitetets Aula og
gjestet operaen flere ganger. Etter hvert lot han musikken bli en hobby og
jobbet som seniorkonsulent i salgsavdelingen hos et norsk ukeblad. Per Müller
var i 1969 allerede godt kjent ute i Europa gjennom flere deltagelser i
radioprogram i England, Tyskland og Nederland. Senere i karrieren sang han ofte
med Kringkastingsorkesteret, var vokalist med storband og representerte Norge
hele fem ganger i radiokonkurransen «Nord- Ring» der han fikk førsteprisen i
1982.
Tilbake til 1969: «Sangen om Den Flygende Hollender» ble Per Müllers
tredje og siste Grand Prix forsøk. Han trakk startnummer seks i finalen. Og der
skulle et utvalg av det norske folk avgjøre det hele. I hver av de ti juryene
som var plassert rundt om i landet, satt det fem medlemmer av ulik alder og med
ulik musikksmak og interesse. Hvert medlem kunne bare gi ett poeng til den sangen
de mente var den beste. Så i alt skulle femti poeng deles på de ti låtene i
finalen. Per Müller fikk tre poeng fra juryen i Tromsø, som stemte som nummer
to. Dermed var låta på en andreplass en kort stund. Men det kom bare ett eneste poeng til,
fra Trondheimsjuryen. Dermed ble det ingen revansje i en internasjonal finale
for komponist Dag Kristoffersen. Sangen ble spilt inn på singel og fikk noe
radiospilling. Så gikk det noen år så fikk den sin renessanse da den først ble
med i «Den store, norske Grand Prix samlingen» som kom på CD i 1995. I tillegg
ble den hentet frem av Ingrid Bjørnov til hennes legendariske jubileumskavalkade i Melodi
Grand Prix i 2010 og ble plutselig en liten slager igjen, og Per Müller måtte synge
låta på konserter. Per Müller var virksom helt til han gikk bort i 2016.
I 2011 hadde interessen for
Melodi Grand Prix falt markant, og det ble en nedgang på over 300 innsendte
bidrag fra året før. 21 låter som gikk videre til finalen, og en av dem var «Allergic». Låta har tekst
og melodi av Merethe LaVerdi og Kjetil Schei. Førstnevnte ble kjent som
den første artisten som sang technoinspirert dancemusikk på norsk. Det ble
noen mindre hits på starten av nittitallet, før hun viet seg til låtskriving på
fulltid. Ved siden av dette jobbet hun med promotering og produksjon og er fremdeles
en nestor i norsk popbransje. For andre året på rad hadde hun fått med et bidrag
til Melodi Grand Prix. I 2010 kom hun til finalen, men endte ikke opp blant de
fire som kjempet om seieren. Kjetil Schei er låtskriver og produsent fra Oslo
og debuterte i konkurransen med «Allergic.»
Til å fremføre bidraget hadde LaVerdi og Schei hentet frem Mimi Mutabazi.
Hun er født i Askim i 1981, og trettiåringen ville prøve seg som popartist. Mimi Blix, som er hennes artistnavn, var på den tiden en av
Norges alle mest internasjonalt kjente modeller og den til da eneste norske
modellene med stjernekontrakt med et av verdens viktigste modellbyråer - IMG. Hun
hadde vært å se i internasjonale utgaver av magasiner som Vogue, Marie Claire
og Cosmopolitan. Samtidig gikk hun visninger for all verdens store motehus og
reiste verden rundt. Hele tiden hadde
hun hatt musikk som hobby og var trommeslager for et rockeband. Mimi Blix nasjonale
debut som popvokalist vakte internasjonal oppsikt og hun fikk en mediedekning
som var få andre forunt i denne utgaven av Melodi Grand Prix. Mimi Blix var
scenevant, eksotisk og erfaren- som modell. Ville det holde hele veien som
popartist i et TV show? Derom strides de lærde. De lærde fikk rett, sangen
startet ikke så bra, tonearten var feil, og Mimi Blix sang ganske surt i starten. Og det ble
litt flatt og vagt, Mimi Blix var mer opptatt av å posere enn å synge helt
rent, så selv ikke svært rutinerte dansere i en stilig koreografi og kaskader
av pyroeffekter maktet å løfte låta til annet enn det middelmådige. Mimi Blix
fikset rett og slett ikke å ta låta til nye høyder og gi den det vokale trykket
den trengte. Selv ikke det beste startnummeret, nemlig sist i delfinalen,
hjalp. Hun tok seg til andre sjansen og
måtte i ilden igjen, og gjorde ikke særlig bedre inntrykk der. Hun havnet i
duell med «folkesjelas representanter» Sie Gubba, (Se tidligere blogginnlegg om
dette bidraget. Du finner det ved å bla deg nedover i menyen til høyre.) Og da ble det bråstopp. Sie Gubba var
rutinerte, folkekjære og hadde mobilisert et enormt antall seere som stemte på dem.
Dermed ble det over og ut med Mimi Blix. Hun skulle prøve seg igjen i melodi
Grand Prix i 2013, da røk hun ut i første runde.