fredag 31. mai 2019

Melodi Grand Prix 2001: "Still an Angel." Remy.

NRK hadde invitert en del komponister og artister til å være med i Melodi Grand Prix 2001, og tolv av dem takket ja og leverte bidrag. "Still an Angel" var et av dem. Komponist for bidraget var Øyvind Madsen. Han var en godt etablert musiker og var fast bassist i flere backingband og på diverse plateinnspillinger. Han var blitt 44 år og ville gå nye veier, og ble "avslørt" som en god låtskriver med sitt Grand Prix bidrag. Øyvind Madsen var lenge fast bassist i Marit Mathiesen backingband Parfyme og i New Jordal Swingers, ved siden av mye annet. Han underviste i basspilling og ga ut lærebøker om el-bass, og han designet platecovere.  Til å skrive teksten til "Still an Angel" fikk han med seg Leif Johansen. Han ble født i Minnesota i USA i 1962 av norske foreldre. Moren jobbet som operasanger og faren var ballettdanser. Leif Johansen ble tidlig interessert i musikk og tok sin utdanning ved University of North- Texas. Han ble raskt en ettertraktet musiker og spilte keyboardmog el-bass i en rekke band og på plateinnspillinger. Han dro til Norge og spilte en stund fast med a-ha. I 1991 startet han hardrockband 21 Guns, der han bl a spilte sammen med den tidligere gitaristen i Thin Lizzy, Scott Gorham. Dette var et norsk/amerikansk prosjekt, så Leif Johansen bodde og jobbet både i USA og i Norge. Nå skrev han den engelske teksten til "Still an Angel". Til å fremføre bidraget fikk bassistgutta bak låta artisten Remy. Han hadde slått igjennom som popartist i "I.C.Eyes". De hadde en hit med "Won't give up" i 1988. Det ble med denne ene hiten og bandet ble rsakt oppløst. Siden da hadde Remy Melby syslet med musikk og han spilte gitar og sang og skrev låter både for seg selv og for andre. Nå var han klar for å lanseres som soloartist for hele Norge, og det skulle skje direkte fra Oslo Spektrum i Melodi Grand Prix. Han spilte gitar og sang og fikk selskap av korister og band på scenen. Først skulle alle de tolv bidragene fremføres, før juryene slapp til for å kåre de fire bidragene som gikk videre til en superfinale, der det skulle knives om seieren. Remys uptempoballade ble godt mottatt av de seks jurygruppene. En av gruppene var fagjury, mens seernes telefon og SMSstemmer ble fordelt rundt i fem regioner. Her ble stemmetallene bearbeidet, slik at hver region ga fra 1-10 poeng, så 12 poeng til andreplassen og 14 poeng til sangen som hadde fått flest stemmer. Fagjuryen hadde doble poengsummer å dele ut. Alle tolv bidragene fikk poeng i hver runde, og denne juryen besto av musikkjournalister, komponister og artister. De fikk avgi sine stemmer først, og  hadde "Still an Angel" på førsteplass. Det skulle vise seg at folket mente noe annet. Det ble poengsummer midt på skalaen fra de fem regionale juryene dit TV seernes stemmer var fordelt, men det skulle vise seg å holde så vidt det var. Remy tok den fjerde og siste finalebilletten, tre fattige poeng foran Rasmus Høgset og "Looking for Love.". Remy var klar for finale, og samme system ble brukt for å fordele poeng mellom de fire finalistene. Seerstemmene ble fordelt rundt til fem regioner, der de ble bearbeidet og fordelt slik: 14 poeng til låta juryene likte best, deretter 12, 10 og 8 poeng. Til sist delte fagjuryen ut sine stemmer, og de hadde også her dobbelt sum. Remy fikk 10 poeng og var på tredjeplass hos alle de fem regionjuryene. Nå hadde fagjuryen plutselig byttet mening, og hadde Remy på tredjeplass, og skulle han fått toppscore fra fagfolket, så hadde det uansett ikke holdt helt til en seier. Remy var fornøyd og slo seg til ro med å ha fått finaleplass. Remy har siden fortsatt med musikk, og skrevet låter for bl.a. Tone Damli. Øyvind Madsen og Leif Johansen fortsatte som studio og bandmusikere. Ingen av de tre fant veien tilbake til Melodi Grand Prix.
                                                       4.plass  55poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar