Melodi Grand Prix 1971: "Lykken er..." Hanne Krogh.
Etter
ett års pause skulle NRK på nytt være med i den internasjonale Grand Prix
finalen. Nå var den "pusset opp", flere regler var endret og det
skulle være med rekordmange land. NRK satset derfor stort på sin nasjonale fianle, med en godt produsert
sending i beste sendetid, tolv melodier, stort orkester og korister. Blant artistene var det flere veteraner, og de nye, unge popstjernene som skulle
prege norsk popmusikk det neste tiåret. (Og noen av dem lengre enn det.) På
låtskriversiden fant man stort sett "gamle travere". Konkurransen
fristet ikke de unge, nye pop komponistene i Norge, og bare 196 bidrag kom inn.
Seks av bidragene ble plukket ut, mens seks komponister var invitert av NRK. Kun fire
av i alt 17 komponister og tekstforfattere var under 35 år, dermed ble ikke
finalen den musikalske fornyelsen NRK hadde håpet. Men, når regningen ble
oppgjort, var det likevel flere av låtene som ble populære etterpå. En av de
seks inviterte komponistene i finalen var Grand Prix veteranen Arne Bendiksen. Han var tittelforsvarer etter seieren i 1969, som var sist NRK arrangerte
finale. Da hadde han skrevet "OJ, OJ, OJ, så glad jeg skal bli" for
Kirsti Sparboe, som ble en braksuksess her hjemme men en dundrende fiasko ute i
Europa, med ett poeng og sisteplass i en internasjonale finalen. Arne Bendiksen var fremdeles
innehaver av Norges aller beste plassering i en internasjonal finale til da,
nemlig tredjeplassen med "Intet er nytt under solen" som Åse
Kleveland sang i Luxemburg i 1966. I tillegg hadde han selv fått en
åttendeplass i sin eneste deltagelse som artist i den internasjonale Grand Prix
finalen i København i 1964. Da sang han "Spiral", komponert av Sigurd
Jansen, som var en av konkurrentene han skulle møte i finalen i 1971.Nå deltok Arne Bendiksen i Melodi Grand Prix for åttende gang siden debuten i 1964.
Det var bare årene 1965 og 1968 at Arne Bendiksen ikke hadde levert bidrag , eller ikke fått med bidragene han eventuelt sendte inn. En av de nye
ansiktene i finalen, var Hanne Krogh. Hun hadde fylt 15 år en måneds tid før
finalen, men hadde likevel mye rutine. Hun startet å synge tidlig og opptrådte
på disken i godtebutikken hjemme på Lambertseter alt som fireåring. Familien flyttet til
Haugesund, og Hanne Krogh ble kjent for et nytt publikum da hun som niåring sang på
åpningen av en fornøyelsespark i byen. Snart fikk Arne Bendiksen høre om det unge
sangtalentet. Han var den som bestemte det meste innen norsk popbransje på
denne tiden, og tok han deg under sine vinger, var du nesten garantert en stor karriere. Han hadde løftet de største to største popstjernene Norge
hadde frem i lyset, nemlig Wenche Myhre, Kirsti Sparboe. Nå var det Hanne Krogh sin tur, og avisene skrev at nå skulle 70 tallets nye, store stjerne dyrkes frem, med hjelp av Arne Bendiksen og at forventingene var store. Hans usvikelige teft sa ham at her var det potensiale til noe stort. Og han skulle få helt rett. I 1970 sendte
han Hanne Krogh i platestudio, og resultatet ble debutsingelen "Lukk opp min dør/(Det er som om )Jeg var på kino." A-siden var den norskspråklige versjonen
av det britiske Grand Prix bidraget fra 1970, "Knock Knock (Who's
there)" som Mary Hopkin sang i den internasjonale finalen i
Dublin. Nå var det blitt 1971 og da Arne Bendiksen ble invitert til Grand Prix av NRK, hadde han hadde allerede bestemt seg for at Hanne Krogh skulle synge hans bidrag. Han skrev en liten perle av en popsang som passet for en ung jente. Hanne Krogh hadde med en kjole fra hjemme Haugesund som hun ønsket å ha på seg i finalen. Artist og entertainer Sølvi Wang var til stede i kulissene og sa til Hanne Krogh: sa "Nei, du skal ikke ha den kjolen, jeg har en som passer mye bedre som du kan få låne" Og dermed sang Hanne Krogh "Lykken er..." id en norske finalen, iført Sølvi Wangs kjole, I den internasjonale finalen stilte hun i en kjol designet av NRKs Tull Engø, som også hadde laget parasollen. I Melodi Grand Prix finalen skulle
Hanne Krogh starte helt sist. Før henne hadde hele Norges nye, unge popelite
sunget sine sanger, i tillegg til veteraner som Inger Jacobsen, Jan Høiland og
Odd Børre. Men Hanne Krogh sto støtt, og hun var tross alt ikke yngst blant vokalistene
i finalen. Anita Hegerland deltok også, en drøy uke før sin tiårsdag. En annen
tenåring som deltok var 17 år gamle Webe Karlsen. Selv om "Lykken
er..." var siste sang ut, så det ikke ut som om ventetiden hadde noen
synlig effekt på scenenervene til den unge Hanne Krogh. Som vanlig hadde Arne
Bendiksens unike teft med å matche melodi og artist slått til. Juryen var begeistret.
Et nytt poengsystem skulle lanseres i den internasjonale finalen i Dublin dette
året. Hvert deltagerland sendte to dommere, en yngre enn 25 år og en eldre og bare en
av dem kunne være fagperson, men aller helst skulle de bare ha musikk som interesse. NRK fulgte samme system, og fjorten dommere fra sju byer
i Norge satt i studio i NRK. Så skulle poengene deles ut. I stedet for å ta poengene
"nedover", ble de delt ut bortover, dermed ble det knapt nok spenning
til slutt. Det vil si, litt spenning ble det. For, sangen som åpnet showet"Ironside" med Odd Børre og Jan-Erik Berntsen ledet med 48 poeng, og
ingen bidrag hadde så langt truet den ledelsen, før "Lykken er..." som siste
sang snek seg fire poeng foran. Hvert jurymedlem kunne gi hver sang poeng på
skalaen fra ett til fem. Fem var best, og "Lykken er..." fikk
toppscore fra fire av jurymedlemmene, Arne Bendiksen innkasserte sin fjerde
Grand Prix seier, mens Hanne Krogh vant i debuten. Selv om suksessen uteble i
den internasjonale finalen, skulle ikke det bety så mye. "Lykke
er..." ble en hit, ikke bare i Norge, men også i svensk og tyskspråkligversjon og Hanne Krogh var for alvor etablert i det norske folks bevissthet, 14 år senere skulle hun ta tidenes revansje i Melodi
Grand Prix, men det er en helt annen historie. Arne Bendiksen skulle gjøre suksess i finalen to år senere, da med Bendik Singers. "Lykken er..." levde sitt eget
liv, og plutselig fikk Arne Bendiksen inn royaltypenger for "Lykken
er" fra Storbritannia. Der ble melodien brukt i
instrumental versjon til en opptreden av noen steppedansere i et danseshow som
ble spilt i London. "Lykken er..." spilles ofte i radio,
og Hanne Krogh har den selvsagt på sitt konsertprogram innimellom. Nerdefakta: Hanne Krogh ble den første i Melodi Grand Prix med parasoll på scenen og for all ettertid være den yngste vinneren. Nå er reglene nemlig sånn at man må være 16 år for å kunne delta i Melodi Grand Prix som vokalist. For låtskrivere, derimot, finnes det ingen aldersgrense.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar