"Vi som var på barn på åttitallet vokste opp med at Melodi Grand Prix var det eneste glamorøse vinduet til verden, rett og slett fordi det gikk på TV, og den eneste TV-kanalen alle hadde var NRK. Og selvom popmusikk utenfor MGP sikkert har vært viktigere for musikkindustrien i et historisk perspektiv så har MGP-klassikerne brent seg inn i historien. Oppskriftene var klisjefylte og repeterende; det var inderlige melodiføringer, sterke og litt voldsomme vokalister, kraftfulle arrangement og flotte sceniske opptredener - der artistene pekte og blunket rett inn i kameralinsa. Det var aldri rock og det var aldri skjulte budskap - men det var glitrende, glam og gøy (og uten at de visste det var det vel også temmelig gay). Og "Good evening, Europe!" er et kjærlighetsbrev til alt dette. Da svenskene arrangerte den internasjonale finalen i 2000 åpnet hele showet med en vakker svensk folkedraktkledd ung kvinne som annonserte «Good evening Europe!» før det hele smalt i gang i Globen, og så ble dette et slags internuttrykk for finalene noen år. Så da var tittelen lett å huske i Eurovision-sammenheng, catchy og selvforklarende. Oppskriftsmessig følger komposisjonen en temmelig standardisert oppbygging; 4 takter intro, vers, ref, vers, ref, C-del, MODULASJON, dobbeltrefreng, finale. Carolas 1991-vinner «Fångadav en stormvind» er det tydeligste eksempelet på denne referansen. Men i virkeligheten er det Disney-låta «True to your heart» fra Mulan som er den fremte inspirasjonen. Artistene (solisten og koristene) som skulle fremføre låta var utrolig viktige: De skulle kunne synge perfekt men samtidig bevege seg lekende lett, og nesten danse, når de fremførte låta. Det var ingen tradisjon for dette i Norge, så her teamet vi opp landets beste folk. Vi hadde sett svenskenes suksess med Melodifestivalen, og nå ville vi lage en norsk variant. På mange måter er dette nummeret forløperen til den utviklingen MGP hadde i årene senere med tanke på iscenesettelse og visuelle løsninger på bidragene. Heretter ble det kalt "act". Kostymene skulle være hvite, alt skulle være trendy, og akkurat så fullt av energi og glimt i øyet at publikum selvsagt ville ønske å se nummeret på nytt. Simen Sand hadde ansvaret for iscenesettelsen, noe som i seg selv var en hyllest til MGP-historien, for han var nemlig sceneregissør for flere opptredener og show gjennom 80-tallet, både på TV og for scenen og ikke minst, i Melodi Grand Prix der han blant annet skapte uforglemmelige øyeblikk. Det aller mest kjente ble "Romeo" fra 1986. Benedicte Swendgaard og Arve Furset var medkomponister, og min mangeårige artistkollega Birgitte Einarsen var solist - noe hun mestret til det fulle, og vel så det! Hun får fremdeles henvendelser om opptredener med låta, og det er godt gjort med tanke på at det kun ble bronseplass den gangen.. Jeg tror alle vi som var med i prosjektet, ser tilbake på det hele med glede, enten det var artistene eller vi som var bak. Og på mange måter var det en døråpner for det jeg gjorde senere, da som artist- og bidragsansvarlig for MGP de årene vi satte i gang med delfinaler. Tiden tygger veldig på sånne låter, og naturligvis er det utdatert sammenlignet med nåtidens bidrag, men det hadde vært gøy å se om låta hadde gjort det like bra i dag. Hvem vet, kanskje det hadde blitt gullplass?"
Både Mads Rogde og Benedicte Swengaard var med i sin første Grand Prix finale, det samme var artisten Birgitte Einarsen. Jenta fra Helgeroa var utdannet sanger og skuespiller og hadde vært med i flere musikkteaterproduskjoner og eventer. Det var stort sett ukjente fjes blant artistene i finalen, men dette betø ikke at de manglet rutine og erfaring. Juryene skulle stemme i to omganger, og det var tydelig at Birgitte Einarsen overbeviste. I første runde sto kampen om fire plasser i Gullfinalen og kampen om seieren. Og det var TV-seerne som bestemte alt, via sms og telefonstemmer. Disse ble sluset videre til fem regioner der poengene ble bearbeidet og delt ut. Ti av tolv bidrag fikk poneg i hver runde, så et ydmykende nederlag truet alle. "Good Evening, Europe!" fikk jevnt med poeng midt på treet fra de fem regionene TV-seernes stemmer ble fordelt til. Låta tok den siste finaleplassen med god margin. Fjerdeplass med 35 poeng ble det i første runde. Så ble sangene fremført på nytt, og poeng og plassering blant de fire Gullfinalistene ble nullstilt. Nok en gang avgjorde TV-seerne med sine telefonstemmer. Nå ble ikke poengene bearbeidet, hver stemme var ett poeng. "Good Evening, Europe!" var på fjerdeplass hos fire av fem juryer, og havnet til sist på en tredjeplass.For Arve Furset spilte ikke dette så stor rolle, hans andre bidrag vant, og tok til slutt en fjerdeplass i den internasjonale finalen. Birgitte Einarsen deltok igjen i finalen i 2006, Mads Rogde inntok aandre roller i Melodi Grand Prix. Mads Rogde gjorde det meste, han satte sammen showet, ledet låtvalget, fant artister og mye mer. Nå jobber han som TV produsent. Benedicte Swengaard er nå en av de mest kjente profilene innen jazzmiljøet i hjembyen Trondheim."Good Evening Europe!" ble gitt ut på en samle CD med alle sangene fra Meldoi Grand Prix 2003. Den kom også ut som en av sangene på en CD med det beste fra Melodi Grand Prix gjennom femti år, denne samle CD-en kom ut i 2010.
3.plass 25 978 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar