303 melodier kom inn til Melodi Grand Prix 1960, og 4.
februar ble elleve av dem spilt i NRK radios semifinale. Fra den skulle fem melodier
plukkes ut til Norges aller første nasjonale Melodi Grand Prix konkurranse. «Frøken
Alfabet» hadde tekst av Oddvar Eika og melodi av Ernst Aas. Ernst Aas fra Oslo
var kapellmester og pianist og komponerte av og til. Oddvar Eika fra Oslo skrev
teksten. «Frøken Alfabet» ble fremført av Jens Book- Jenssen og Willy Andresens
kvartett i semifinalen. De ti mennene i fagjuryen var alle musikkjournalister i
NRK eller Osloavisene. De ga «Frøken Alfabet» 28 poeng, og da var
finaleplassen sikret. Det var tre bidrag som kom på delt fjerdeplass, dermed
utvidet NRK finalen til seks bidrag, i stedet for at juryen måtte stemme om
igjen blant de tre bidragene som var plassert likt. I finalen 20 februar, som ble sendt direkte på radio
og TV fra Store Studio i NRK, fikk «Frøken Alfabet» ny vokalist. Nå fikk Per
Müller synge med Kringkastingsorkesteret. Per Müller var født i Hamburg i 1932 og
vokste opp i München og kom med sine foreldre til Oslo i 1946. Hans norske mor og tyske far var begge sangere
ved Münchener Staatsoper. Per Müller begynte tidlig med sang, og skolerte seg
som operasanger, men syns det var morsommere å være crooner. Hans barytonstemme
passet utmerket til dette, så han kombinerte det klassiske med populærmusikken.
Det vil si, popmusikken tok mest plass, han debuterte som operasanger først i
1963. Men han var blitt landskjent sanger lenge før Grand Prix finalen i 1960.
Alt i 1955 debuterte han som plateartist, med «Hør min sang, Violetta», en sang
som åtte år senere skulle sørge for Ray Adams store gjennombrudd som artist. På
b-siden av platen var «Den ene hvit, den andre rød.» Det fulgte flere singler,
uten at hans gramofoninnspillinger ble noen særlig suksess. Gjennombruddet kom
selvsagt gjennom radio, den beste måten å nå ut til et bredt publikum på gjennom 50-tallet. I 1958 var Rolf Kirkvaag vert for en landsomfattende turné som
selvsagt ble kringkastet i beste sendetid på NRK Radio. Med seg hadde han Per
Müller og Pete Browns orkester. Dermed var det gjort. Per Müller var etablert
som artist og fikk i 1959 fast engasjement som vokalist og konferansier på Oslos
mest populære danserestaurant, «Regnbuen.» Han var selvskreven som en av seks vokalister
i Melodi Grand Prix finalen på grunn av sin popularitet. Han var 28 år og på
høyden av sin karriere. «Frøken Alfabet» fikk starte nest sist av de seks
bidragene i finalen, rett før storfavoritten «Voi-Voi» med Nora Brockstedt.
Fagjuryen på ti menn var supplert med to legfolk, en mann og en kvinne som ble
plukket ut blant publikum i Store Studio. Disse 12 kunne gi hvert bidrag poeng
på skalaen fra 10 poeng og ned til ett. Poengene til «Frøken Alfabet» kom stort
sett fra den nedre delen av poengskalaen. Det ble en sisteplass for Per Müller,
ikke akkurat det han hadde håpet på, og heller ikke det karrieren hans trengte
akkurat da. Det er nok grunnen til at Per Müller ikke spilte inn «Frøken
Alfabet» på plate, han ville helst ikke assosieres med sisteplassen i finalen.
I stedet ble den spilt inn av Jens Book- Jenssen med Willy Andresens kvartett, slik
den var å høre i semifinalen. En annen av finalistene, Torhild Lindal spilte
den også inn, på b-siden av sitt eget bidrag «Ny, smart hatt.» Ernst Aas og Oddvar
Eika skulle ikke få med flere bidrag til Melodi Grand Prix, men i 1962 skulle
de vinne ukebladet Hjemmets store slagerkonkurranse med «Guri Malla» fremført
av Nora Brockstedt, en sang som ble en aldri så liten hit dette året. Oddvar
Eika skrev også teksten til Ivar Medaas «Vinden si vise» som kom ut i 1965. Per
Müller skulle komme tilbake i Melodi Grand Prix ytterligere to ganger, men det
tok noen år før han fikk ristet av seg tapet. Han gjorde comeback i Melodi
Grand Prix i 1968 og deltok to år på rappen.
6.plass 59 poeng
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar