mandag 28. januar 2019

Melodi Grand Prix 1962: Refusert bidrag. "Æille så nær som a' Ingebjørg". Alf Prøysen & Bjarne Amdahl.

Kun 121 bidrag kom inn til Melodi Grand Prix 1962, og mange mente at dette beviste at norsk populærmusikk ikke hadde noe i en internasjonal finale å gjøre. Men de tok heldigvis feil. Alf Prøysen hadde på kort tid blitt en av Norges aller kjæreste tekstforfattere, og i tospann med Bjarne Amdahl hadde han skapt flere slagere. En av dem var "Tango for to" som ble en internasjonal hit, først i instrumental versjon, senere med Nora Brockstedts vokal på norsk.  I 1957 ble sangen spilt på flere radiostasjoner rundt i Europa, og sangen ble oversatt til flere språk til stor suksess. Bjarne Amdahl og Alf Prøysen innledet sitt samarbeid alt i 1952 med barneplaten "Kveldssang for Laffen/Den første løvetann." Og i 1956 kom deres aller første store slager. "Sønnavindsvalsen" ble spilt inn av Nora Brocksedt  og ble en umiddelbar suksess, også den ble spilt inn på flere spårk og solgte godt. Senere ble også "Mari, du bedåre" en hit, som dett mellom Alf Prøysen og Gerd Røstad. I 1961 hadde Alf Prøysen debutert i Melodi Grand Prix med "Far Cha Cha" som Sølvi Wang og  Grynet Molvig sang i finalen med hver sin orkesterbesetning. Karl Weestby skrev melodien og sangen endte på fjerdeplass. Sammen med Bjarne Amdahl sendte Alf Prøysen inn sangen "Senor Manuel" som ble refusert. Den ble spilt inn på plate av Elisabeth Granneman og ble en stor suksess. i 1961. Nå ble et av Norges mest kjente låtskriverpar refusert i Melodi Grand Prix for andre gang. "Æille så nær som a' Ingebjørg" var en morsom tekst som beskriver sjalusi, en slags oppfølger til "Tango for To." Inger Jacobsen, som hadde innledet et nært samarbeid med Alf Prøysen, skulle synge i Melodi Grand Prix i 1962, og hun var selvsagt førstevalg. Men så ble sangen refusert. Kort tid etterpå ble sangen brukt i et Tv show Inger Jacobsen hadde på NRK, og der presenterte hun sangen.  Men det ble Nora Brocksedt som ble forbundet med sangen, fordi hun ble den som spilte den inn på plate. Den ble en  såpass stor slager og såpass nært forbundet med Nora Brockstedt at Inger Jacobsen dessverre aldri spilte den inn på plate. "Æille så nær som a' Ingebjørg" ble en stor slager og er i dag en evergreen og stadig å høre i radio og fra scenen og er spilt inn i flere versjoner. Alf Prøysen ga opp Melodi Grand Prix, mens Bjarne Amdahl fikk antatt bidraget "En Gylden Buddha" , med tekst av sønnen  Magne Amdahl. I 1963 satte Bjarne Amdahl punktum for sin Grand Prix karriere med "Drømmekjolen" som kom på fjerdeplass. Heldigvis fortsatte Alf Prøysen og Bjarne Amdahl samarbeidet, til tross for nederlag i Melodi Grand Prix.  I stedet for å delta igjen, nøyde de seg heller med å skrive ironiske nidviser om konkurransen.



søndag 27. januar 2019

Melodi Grand Prix 2011: "I'll be Yours". Pernille og Marius.

Litt over 700 bidrag kom inn til Melodi Grand Prix 2011. 21 av dem ble plukket ut til å konkurrere gjennom tre delfinaler., og det var en god blanding av etablerte og nykommere blant komponister og tekstforfattere. Blant artistene var det stort sett nykommere. "I'll be Yours" var skrevet av tre solide popveteraner. Trioen som sto for melodi og tekst til bidraget, var Ovi, Johanna Demker og Bjørn Djupström. Ovi Martin ble født i Romania i 1974. Han var aktiv som artist i hjemlandet, og reiste verden rundt som trubadur. Han bodde og jobbet i Japan da han fikk napp hos et norsk management. Han flyttet til Norge og etablerte seg raskt som artist og låtskriver her. Plateselskapet DaWorks satset på ham, og i 2006 kom debutsingelen "The Better Side of Me". Denne låta var også hans debut i Melodi Grand Prix. Han kom seg videre til andre sjansen, men det ble ingen finaleplass. I 2010 fikk han en tredjeplass i den internasjonale finalen. Da representerte han Romaia i duett med Paula Seling med sangen "Playing With Fire." Andre kåtskriver bak  "I'll be Yours," Johanna Demker,  ble født i Uppsala i Sverige i 1971 og flyttet til Norge for å ta musikkutdanning, og siden ble hun her. I 2001 ble hun nominert til Hit Awards for debutsingelen "True Love" fra debutalbumet som kom samme år. Den ble utgitt i Frankrike med fransk teks og med artisten Jenifer ble den til "J'attands l'amour" og klatret opp til andreplass på den franske hitlistene. Dermed ble hun etablert som ,åtskriver også internasjonalt, og vekslet mellom å skrive sanger til seg selv og for andre.  Nå skulle hun debutere i Melodi Grand Prix i Norge. Tredjemann i låtskrivertrioen bak  "I'll be Yours" var svensken Björn Djupström. Han var 29 år og etablert som låtskriver. For han var det også første gang i norsk Melodi Grand Prix. To debutanter ble valgt ut til å synge  "I'll be Yours" som skulle starte først i delfinale nummer to som ble arrangert i Florø. De to var 18 år gamle Pernille Øiestad Svensen og 24 år gamle Marius Barhaugen. Pernille hadde lang erfraing som artist, sin unge alder til tross. Hun hadde spilt i flere musikaloppsetninger, mens Marius fra Årnes hadde sunget i utalligge bryllup og vunnet et nasjonalt karaokemesterskap. Under delfinalen i Florø var det sju bidrag som ble presentert. To av dem gikk direkte til finalen i Oslo Spektrum, mens ytterligere to gikk videre til Siste Sjansen, basert på TV-seerenes stemmer.  "I'll be Yours" ble slått ut i første omgang, men ble plukket ut som wildcard til Siste Sjansen. To av tre låter som havnet på femteplass i de tre delfinalene, fikk en ny mulighet basert på høyest poengsum dem imellom.  Siste Sjansen ble arranget i Sarpsborg, og de åtte bidragene møtte hverandre to og to i dueller.  "I'll be Yours" startet først og kom i duell med gruppa Use Me og deres bidrag "Daisy."  Sistnevnte trakk lengste strå, og dermed var det over og ut for "I'll be Yours." Hverken Marius eller Pernille har vært å se i Melodi Grand Prix etter dette. Pernille Øiestad lever godt av å være sanger, og jobber bl. a. med Jon Niklas Rønning under hans sceneshow og revyer.  Ovi Martin har detlatt i flere Melodi Grand Prix finaler både som låtskriver og artist. Han fikk en ny sjanse i en internasjonal finale da han igjen representerte Romainia sammen med Paula Seling med sangen "Miracle". Det ble en 12. plass i finalen i deres andre forsøk, Johanna Demker fortsatte sin karriere som sanger og låtskriver. I 2015 kom hennes første svenskspråklige album ut. Bjørn Djupstrøm har bl.a. skrevet låter for Jennifer Lopez.
                                                           Uplassert. Siste Sjansen.

lørdag 26. januar 2019

Melodi Grand Prix 2001: "You've Got the Motion." Mocci Ryen.

NRK inviterte flere låtskrivere til å levere bidrag til Melodi Grand Prix 2001.Til slut ble 12 bidrag valgt ut. Et av dem var "You've Got the Motion." Melodien var skrevet av musikkomikerduoen Stein-Jo og Erlend. Stein Johan Grieg -Halvorsen og Erlend Klarholm Nilsen hadde tatt NRK med storm med sine musikkbaserte humorprogram på TV. Nå skulle gutta debutere i Melodi Grand Prix, og fikk med seg Mocci Ryen til å skrive teksten til bidraget. Hun skulle også synge. Gutta selv dukket opp på scenen i løpet av fremføringen. Stein Johan Grieg Halvorsen har musikkutdanning fra Barratt- Dues musikkinstitutt i Oslo og L.I.P.A skolen i Liverpool. Han fikk innpass i NRK, der han og barndomsvennen  Erlend Klarholm Nilsen ble makkere i underholdningsserien "Slå på ring." Mocci Ryen fra Hamar ble hentet inn som artist. Hun var utdannet som musikalartist og sanger og var blitt 33 år. Hun jobbet mye med musikk som uttrykk, noe som brakte henne mye rundt i verden. Hun hadde bodd lengre perioder i Los Angeles der hun skrev musikk, for det meste innen elektronikasjangeren. Hun imponerte stort med sin stemmeprakt, og begeistringen var stor hos både kritikere og blant publikum på finalen i Oslo Spektrum, og mange mente Mocci Ryen kunne vinne finalen. Det var seks jurygrupper som skulle avgi stemmer, en fagjury, og fem regionale juryer. Dit ble TV-seernes stemmer fordelt, og tallene bearbeidet, så skulle det stemmes i to omganger. Først skulle de fire beste velges ut, så skulle de fremføres igjen, og deretter ble det ny runde med poeng. I første omgang var Mocci Ryen på tredjeplass hos alle de seks jurygruppene. "You've Got the Motion" fikk plass i Gullfinalen, og det skulle stemmes på nytt. Hos de fem regionale juryene var Mocci Ryen på fjerdeplass, mens fagjuryen hadde "You've Got the Motion" på andreplass. Hun kom sist i Gullfinalen, men Mocci Ryen fikk et gjennombrudd, og kunne utvikle seg videre som artist. Hun var ikke ferdig med Melodi Grand Prix heller, hun deltok igjen i 2006. For Stein-Jo og Erlend holdt det med denne ene deltagelsen, så langt. De fortsatte å skrive musikk både sammen og hver for seg, både for TV, film og scene. Mocci Ryen begynte å jobbe som produsent og flyttet hjem til Hamar. der jobber hun som produsent i flere store kultureveneter, og har jobb på Hamar Kulturhus.
                                                      4.plass    64 poeng

fredag 25. januar 2019

Melodi Grand Prix 1991- alternativ finale: "Æ skal aldri gå i fra dæ." Anita Bogen.

NRK avlyste Melodi Grand Prix 1991 fordi de mente at de innsendte låtene ikke holdt mål. Norsk pops nestor og Grand Prix- konge, Arne Bendiksen nektet å godta at det sto så dårlig til med norsk popmusikk, så han rasket sammen åtte av de refuserte låtene i en alternativ finale som ble samsendt i Norge og Sverige på TV3. Det skjedde i Robert Aschbergs legendariske TV show "I kv'äll"  den gangen TV 3 fremdeles hadde seertall nok til å gjøre seg viktige. Robert Aschberg satte sammen en norsk/svensk fagjury og TV sendingen bar preg av å være ganske dårlig planlagt. Den ble laget på tre dagers varsel, og man kan vel trygt si at denne finalen egentlig bare beviste at NRK hadde rett. Et av de refuserte bidragene var signert komponist Rolf Graf. Han skrev tekst og melodi til "Æ skal aldri gå i fra dæ." Anita Bogen bearbeidet teksten slik at den passet hennes trønderdialekt. Anita Bogen var vokalist i Four Jets og hadde debutert på TV i Talentiaden i Dan Børge Akerøs Tv show i 1990. Der vant hun fagjuryens pris. Komponist for "Æ skal aldri gå i fra dæ," Rolf Graf hadde vært med i Grand Prix tre ganger tidligere, med en andreplass som beste resultat. Den plasseringen kom i  Grand Prix debuten med "Samme Charmeur" , som Ketil Stokkan sang i Melodi Grand Prix 1983. De to jurygruppene i studio ga sine poeng, og Anita Bogen fikk fire av åtte mulige poeng fra den norske juryen og fem av åtte mulige fra den svenske. Det holdt til en femteplass. Anita Bogen fortvilte ikke, hun hadde nok å gjøre som sanger i bl.a. Four Jets og andre band. Hun var ofte å se på scener rundt om i landet, og i 1992 ga hun ut solo Ep-en "Natta lang". I tillegg samarbeidet hun med Tore Johansen på to plateprosjekter ved siden av innsillinger med Four Jets. Men det ble ingen flere Grand Prix deltagelser på henne. For opphavsmann Rolf Graf skulle det derimot bli flere.
5. plass   9 poeng

Du kan høre Anita Bogens bidrag fra 17'20"

torsdag 24. januar 2019

Melodi Grand Prix 1981: "Rock'n Roll." Berit Nyheim & Ivar Gafseth

NRK gjentok oppskriften fra Melodi Grand Prix året før og inviterte ti komponister til å levere bidrag til finalen i 1981. Det var et bredt, musikalsk spekter i finalen, men likevel fikk to låter omtrent samme tittel. På startnummer en var Alex med "Rock 'n' roller" og på start nummer fire var "Rock 'n' Roll". Dette bidraget var signert Ivar Gafseth og Jon Peder Westerlund. Ivar Gafseth ble født i Melhus i Trøndelag i 1950 og han ble tidlig opptatt av musikk. Som 17 åring ble han medlem av gruppa Difference, som banet vei for trønderrocken. Han spilte orgel i gruppa. De sang på engelsk og hadde internasjonal lansering i tankene.  Bandet spilte i all hovedsak psykedelisk rock, og deres første singelplate kom ut i 1967, etter at NRK mannen Svein Erik Børja hadde hørt dem spille og ga dem en mulighet til å opptre på et ungdomsprogram på NRK.  Gruppa ble oppløst i 1969, men kom sammen igjen i 1974. Samme år kom gruppas debut-LP ut. Gruppa var ofte i platestudio som backingband for flere artister.  Ivar Gafseth skrev de aller fleste av gruppas låter, til han ble ansatt som musikalsk leder ved Trøndelag Teater i 1980, og frlot Difference. Han fortsatte å skrive låter og etter hvert startet han musikkshowtrioen Travellin' Strawberries som fikk kultstatus etter TV-serien "The Julekalender" på TV2. Sangene fra denne TV-serien er fortsatt ofte å høre, spesielt "The Støveldance."  De andre to medlemmene av gruppa var Erling Mylius og Tore Johansen. Sistnevnte hadde deltatt i Melodi Grand Prix 1981, så da forespørselen kom, kunne ikke bandkopis Gafseth takke nei, og han valgte Jon Peder Westerlund som tekstforfatter. Wetserlund hadde vært vokalist i Difference og skrev låter for bandet sammen med Ivar Gafseth. Som vokalist  for bidraget fikk de med seg Berit Nyheim. Hun var 22 år og hadde blitt oppdaget av Terje Tysland. Hun hadde spilt inn noen coverlåter på kassett, og var flittig brukt som vokalist i trønderske danseband. Nå skulle hun debutere i Melodi Grand Prix. På scenen fikk hun selskap av Ivar Gafsteh på tangenter, og han koret på refrenget, men å kalle seg en duo var kanskje å ta litt hardt i. Berit Nyheim kom godt fra debuten. NRK hadde valgt en fagjury bestående av ni bransjefolk til å plukke ut en vinner. De skulle gi poeng på skalaen fra ti ned til et poeng. "Rock'n' Roll" slo ikke an hos fagjuryen, og fikk stort sett poeng helt nederst på skalaen. Det ble et klart nederlag, det var hele 16 poeng opp til neste på lista. "Rock'n Roll" kom ut å singel, uten at noen la spesielt merke til det. I 1983 ga Berit Nyheim ut plata "Folkeie"  sammen med Kjell Bjørklund der de tolket norske folkeviser. Berit Nyheim har siden dette hatt musikken som hobby og ikke prøvd seg flere ganger i Melodi Grand Prix. Det har heller ikke Ivar Gafseth. Tekstforfatter Jon Peder Westlund tok artistnavnet J.P West og fikk en kjempehit over hele Skandinavia med "Jimmy (don't need me anymore") som kom inn på Ti i skuddet- lista, og ble hit både i Sverige og Danmark. Den ble lansert stort med en påkostet musikkvideo som stadig var å se på Sky Channel og i ulike TV kanaler ute i Europa. Han bosatte seg i Danmark, der han deltok i den danske Grand Prix uttagningen i 1985 og 1986, uten at det gikk særlig bedre der. I 1985 kom han nest sist med "En tropisk drøm" og i 1986 ble han uplassert og poengløs med "Si' d' er mig". 
                                                   10. plass   19 poeng

tirsdag 22. januar 2019

Melodi Grand Prix 1971: "Optimisten." Odd Børre

Det var tolv bidrag som deltok i Melodi Grand Prix 1971. Seks av bidragene ble levert av forhåndsinviterte komponister, mens de seks øvrige ble plukket ut blant 196 innsendte bidrag. Interessen var på bunn, dette var det nest laveste antall innsendte bidrag til da i konkurransens historie. Norge hadde stått over Eurovision Song Contest i 1970, og derfor ble det heller ikke arrangert noen finale i Melodi Grand Prix her hjemme.Mange mente at NRK kunne la være å delta igjen, Danmarks Radio deltok ikke lengre, og enkelte mente at de fire nordiske landene som deltok, aldri ville ha en sjanse. De internasjonale Grand Prix finalene de femten første årene var fullstendig dominert av de fransktalende nasjonene og Storbritannia.  Men Eurovision Song Contest ble fornyet og Norge og flere andre land bestemte seg for å komme tilbake. Der var bebudet at den største, internasjonale finalen noensinne skulle finne sted i Dublin, med artister fra 18 nasjoner. Det fristet tydeligvis ikke norske låtskrivere. Blant de seks bidragene som ble plukket ut blant de innsendte, var "Optimisten". Sangen var skrevet av ekteparet Jan og Sonja Berger. Han var komponist og hun var tekstforfatter. De hadde debutert i Melodi Grand Prix i 1969, da ble deres bidrag "B.M. Fordomsfri", fremført av Elisabeth Granneman, belønnet med en tredjeplass. Jan Berger var yngste komponist i startfeltet med sine 28 år. Han var en flittig benyttet gitarist, og var aller mest kjent for gitarspillingen sin til Inger Lise Rypdals "Fru Johnsen". Ellers jobbet han i studio og på turne med mange artister og band, i tillegg til å skrive poplåter.  Jan Bergers kone, Sonja skrev tekstene , slik hun pleide de gangene Jan Berger skrev popmusikk. Jan Berger hadde også eget band som Odd Børre brukte som sitt faste på plateinnspillinger og turneer, og dermed ble det naturlig å velge Odd Børre som vokalist. Han fremførte også "Ironside" i duett med Jan- Erik Berntsen i finalen. I "optimisten" sto Odd Børre for vokalen alene, men fikk selskap på scenen av komponisten selv, Jan Berger som spilte gitar. "Optimisten" startet nest sist i finalen, så ble det opp til juryene å bestemme resultatet. I den internasjonale finalen dette året skulle det innføres nytt poengsystem. Hvert bidrag kunne få fra to til ti poeng. To dommere fra hver nasjon skulle stemme, en person under 25 år og en over og man kunne velge om en av dem skulle være en fagdommer med tilknytning til musikkbransjen. Disse to kunne gi fra ett til fem poeng til hver sang, som ble lagt sammen til en sum. NRK ville prøve ut samme system, og fløy inn fjorten dommere til Oslo som satt i studio i NRK og fulgte finalen. Disse kom fra sju byer i Norge, med to representanter fra hver by. To av dem var fagdommere, Rune Larsen var på den tiden musikkjournalist i Bergen, det samme var Andreas Lunnan i Trondheim. De fjorten dommerne ga ganske jevnt med stemmer så det var få poeng som skilte mellom topp og bunn på resultatlista. "Optimisten" fikk ingen toppscore fra noen av dommerne, men fikk jevnt med poeng på midten av skalaen. Til slutt ble det en sjetteplass, med bare sju poeng opp til en plass på pallen. "Optimisten" ble ikke gitt ut på plate. Jan Berger sluttet etter hvert med musikk på fulltid og ble i stedet gründer i den da nye og raskt voksende databransjen og fikk sin yrkeskarriere der. Musikken forble en hobby. Hans kone Sonja jobbet sammen med ham.i hans nystartede firma så det ble ikke tid til flere Grand Prix deltagelser på låtskriverparet. Odd Børre hadde også sluttet å være artist på heltid, og hadde begynt å jobbe innen forsikringsbransjen. Men han skulle la seg lokke til Melodi Grand Prix en gang til, etter en lang pause. Han deltok for siste gang i Melodi Grand Prix i 1977. Han hadde debutert  i melodi Grand Prix alt i 1964, og vært med i flere finaler som korist og musiker med det lille orkesteret. I 1968 vant han Melodi Grand Prix første gang med "Jeg haraldri vært så glad i noen som deg" som senere ble trukket av komponisten Kari Nergaard. Han fikk representere Norge i den internasjonale finalen i London i 1968 med "Stress". Det endte med en trettendeplass med to poeng. I 1969 deltok han med Kjell Karlsens "Lena" som fikk en andreplass og som ble Odd Børres største hit i hans karriere som popsanger. 
                                                              6.plass   38 poeng

torsdag 17. januar 2019

Melodi Grand Prix 2010: "Don't Stop". Hanne Hausand.

For første gang i Melodi Grand Prix historien kom det inn over 1000 bidrag, og det var kanskje ikke så rart, den internasjonale finalen skulle gå av stabelen på Telenor Arena i Bærum etter Alexander Rybaks barkseier med "Fairytale" året før. Nå var Melodi Grand Prix plutselig i vinden som aldri før, og bidragene strømmet inn og endelig ble rekorden fra 1984 slått. Den rekorden lød på 950 innsendte bidrag. Flere av Norges fremste låtskrivere deltok i finalen i 2010, og i startrekka blant komponister og tekstforfattere var Grand Prix- veteraner som Rolf Løvland, Hanne Sørvaag, Fredrik Kempe, Mira Craig og Christian Ingebrigtsen. Flere kjente artister stilte også opp, blant dem to tidligere vinnere av Melodi Grand Prix. Den ene var Maria Haukaas Mittet og den andre var Hanne Haugsand. Hun hadde vunnet Melodi Grand Prix i 2000 som en del av vokaltrioen Charmed med låta "My Heart Goes Boom". Der hadde hun kommet med da Marit Strømøy valgte å hoppe av prosjektet før Melodi Grand Prix finalen. Chramed fikk en solid 11. plass med 57 poeng under den internasjonale finalen i Globen i Stockholm., forøvrig akkurat samme plass og poengsum Anita Skorgan fikk 21 år tidligere da hun sang "Oliver" i den internasjonale finalen i Jerusalem. Hanne Haugsand hadde etter gjennombruddet med Charmed, jobbet som artist i eventer, show og musikaler. Charmed var satt sammen spesielt for Melodi Grand Prix 2000, etter det sang bare sammen sporadisk. Hanne Haugsand prøvde seg som solist i  Melodi Grand Prix i 2006. Da sang hun "Heavens's in Your Eyes"  men gikk ikke videre fra delfinalen. Nå var hun klar for et nytt forsøk. Låta denne gangen het "Don't Stop" og var komponert av Mariann Thomassen, kjent som frontfigur i Surferosa, og Lars- Erik Westby. Teksten hadde Mariann Thomassen skrevet selv. Dette var hennes andre forsøk i Melodi Grand Prix. Året før deltok hun som vokalist med Surferosa i bidraget "U Look Good" som tok seg til Siste Sjansen. Der ble de slått ut. også dette bidraget hadde Mariann Thomassen skrevet sammen med Lars-Erik Westby. Han var låtskriver og produsent og hadde skrevet for bandprosjekter som SPHERE og One People. Nå skulle de forhåpentligvis nå finalen i sitt andre forsøk. "Don't stop" startet som nummer fire i den andre av tre delfinaler. Denne delfinalen fant sted i Bodø, og på starnummeret etter kom storfavoritten Maria Arredondo med en låt skrevet av dobbelt Eurovision Song Contest vinner Rolf Løvland. Motstanden ble for sterk, alle de tre låtene som startet etter "Don't Stop" gikk videre , enten til finale eller Siste Sjansen. Dermed druknet "Don't Stop" helt selv om det var en energisk poplåt og Hanne Haugsand fikk hjelp av fem dansere på scenen. Det ble ingen finale eller ny sjanse på Hanne Haugsand. Siden da har hun holdt seg unna Melodi Grand Prix. Hun jobber nå som bedriftsrådgiver, med sangen som hobby. Hun  har blant annet et bandprosjekt sammen med tidligere kollega fra Charmed, Odrun Valestrand. For Mariann Thomassen og Karl Erik Westby holdt det med Grand Prix deltagelser inntil videre.
                                                   Utslått. Andre delfinale.