torsdag 1. november 2018

Melodi Grand Prix 1974: "Yo-Yo" Kirsti & Kjersti/Inger Lise & Stein

Det var tydelig at Norges gode plassering i Eurovisjonsfinalen i 1973 inspirerte. Antallet innsendte bidrag til Melodi Grand Prix 1974 gikk opp med 81. I alt kom det inn 272 bidrag til NRK og konkurransen om de fem finaleplassene. Fremdeles holdt NRK på det gamle konseptet med å ta ut fem melodier som hver ble fremført to ganger med to forskjellige artister og orkesterbesetninger. "Yo-Yo" hadde tekst av arkitekten og hobbyskribenten Paul Cappelen og melodi av Grand Prix veteranen Ivar Børsum. Paul Cappelen debuterte som tekstforfatter i Melodi Grand Prix med "Maxi,Midi,Mini" i 1971, til Ivar Børsums melodi. "Yo-Yo"var Ivar Børsums niende Grand Prix bidrag, og dermed tangerte han Arne Bendiksens rekord som "mest deltagende komponist" fra året før. Arne Bendiksens bidrag kom ikke med dette året. Men Bendiksens seieresrekke kunne ikke  Ivar Børsum kopiere. Arne Bendiksen hadde fire seiere, mens Ivar Børsum hadde vunnet en gang, med "Småting" i 1972. Nå håpet han på en ny seier. Han var nære på seier nummer to i 1973, og hadde i tillegg til seieren i 1972 inntatt andreplassen samme året. "Yo-Yo" var den første låta i Melodi Grand Prix som var et shownummer. Parykker, klær og koreografi var nøye samstemt og like viktige som låta. Den var en typisk showlåt med en tekst som egentlig ikke handlet om noen ting. Showfaktoren var absolutt til stede hos de to damene som sang "Yo-Yo" med Kringkastingsorkesteret- og skulle være de som skulle synge låta i den internasjonale finalen- om den vant. De to damene var skuespiller Kjersti Døvigen og Kirsti Sparboe. Kjersti Døvigen ble født i Oslo i 1943 og utdannet seg til ballettdanser før hun ble skuespiller. I åtte år var hun danser ved Den Norske Operas ballett før hun fikk sitt gjennombrudd som skuespiller da hun spilte hovedrollen som Claudine i Can-Can på Oslo Nye Teater. i 1967. Siden da var hun å se på flere av landets teaterscener i musikaler og revyer -  på TV og på film. Kirsti Sparboe var fremdeles svært aktiv som popsanger, selv om hun på denne tiden gjorde stadig mer revy, show og teater. Dette var hennes syvende, norske Grand Prix deltagelse, hun hadde vunnet tre ganger og deltatt i den tyske uttagningen. Med Yo-Yo" satte hun rekord med flest deltagelser i Melodi Grand Prix som artist. "Yo-Yo" var mer en artig gimmick en en sang med vinnersjanser, og de to damene slo seg løs. Inger Lise Rypdal og Stein Ingebrigtsen sang "Yo-Yo" med det lille orkesteret og deres versjon var helt uten fakter, gimmick og koreografi. Årets jury besto av fjorten personer fra sju norske byer. EI hver av "juryduoene" var et av medlemmene under 25 år, og ingen måtte ha en profesjonell tilknytning til musikkbransjen. Alle de fjorten jurymedlemmene satt i studio og ga sine poeng der. Hver av dem kunne gi hvert bidrag poeng fra fem ned til ett. "Yo-Yo" fikk lave poengsummer, bortsett fra det ene jurymedlemmet fra Tromsø som ga bidraget fem poeng. Kirsti Sparboe var tydeligvis ikke glemt i hjembyen. "Yo-Yo" kom ut å singel med Kirsti og Kjersti, og fikk en kort tur innom Norsktoppen.Både de to to låtskriverne, og artistene Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen og Kirsti Sparboe skulle gjøre flere forsøk i Melodi Grand Prix, mens for Kjersti Døvigen holdt det med dette ene forsøket.
                                               
                                                    4.plass  34 poeng

                                     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar