søndag 2. desember 2018
Melodi Grand Prix 1996: "I evighet." Elisabeth Andreassen.
For første gang på flere år valgte NRK en helt åpen konkurranse for å plukke ut de åtte finalistene til Melodi Grand Prix 1996. Ingen artister eller låtskrivere var forhåndsinvitert og 365 bidrag kom inn totalt. Blant de åtte sangene som ble valgt ut til finalen, var "I evighet". Torhild Nigar skrev tekst og melodi. Hun hadde opprinnelig sendt inn bidraget til finalen i 1991. Denne finalen ble avlyst og NRK valgte i stedet å velge ut sitt bidrag til den internasjonale finalen internt. Arne Bendiksen arrangerte en alternativ finale der åtte bidrag ble fremført. Torhld Nigar fikk tilbud om å stille opp med "I evighet" der, men var klok nok til å takke nei. Dermed kunne hun spare bidraget til senere, og i 1996 - da den internasjonal Grand Prix finalen skulle arrangeres i Oslo, sendte Torhild Nigar inn bidraget igjen, og passerte nåløyet. Torhild Nigar deltok for første gang i Melodi Grand Prix 1992, da sang hun sitt eget bidrag, "Hjembygd", uten særlig suksess. I denne finalen var Elisabeth Andreassen programleder, og de to fant tonen. Dermed var Elisabeth Andreassen ønsket som vokalist for "I evighet." Bettan stilte opp i sin tredje, norske Grand Prix finale, og hadde unnet to ganger før. I tillegg hadde hun deltatt i den svenske Melodifestivalen fire ganger, og vant den sammen med Kikki Danielsson med "Dag efter Dag" i 1982. Bettan vant den internasjonale finalen med "La det swinge" i duett med Hanne Krogh i 1985. I 1994 vant hun igjen Melodi Grand Prix, denne gangen sammen med Jan Werner Danielsen i Rolf Løvlands "Duett" som fikk en sjetteplass i den internasjonale finalen i Dublin. Ville Bettan ta sin tredje Melodi Grand Prix seier med "I evighet"? Pressen var samstemte, det ville hun i følge dem og fansen. "I evighet" var rett og slett den beste låta i et ganske variabelt startfelt. Sangen skrev Torhild Nigar på åttitallet. Da oppholdt hun seg i USA og spilte inn sangen som demotape og sendte den rundt til forskjellige plateselskaper i håp om å få napp. Det fikk hun ikke, og heldigvis sparte hun sangen til Bettan og Melodi Grand Prix. Sangen passet Bettans stemme perfekt, og med Roar Engelberg på panfløyte i Rolf Grafs vakre orkesterarrangement ble "I evighet" løftet til det maksimale av sitt potensial. Sangen er rett og slett en helt fantastisk ballade, og den traff tidsånden perfekt. Bettan sto rett opp og ned og leverte, ekstra fakter behøvdes ikke, og det samme mente medlemmene av folkejuryene. Denne gangen var det ti juryer med femten medlemmer i hver plassert rundt i Norge. De kunne gi ti poeng til sin favorittlåt, så rangerte de dem videre med åtte poeng til neste beste låt, så nedover til ett poeng for sangen de likte minst. Sju av åtte bidrag fikk poeng i hver runde. Avstemningen ble rett og slett en seiersmarsj for Elisabeth Andreassen og Torhild Nigar. "I evighet" fikk toppscore og ti poeng fra sju av ti juryer, etter en litt treg start og bare fire poeng fra den aller første jurygruppa som befant seg i Stavanger. Det ble til slutt en totalt overlegen seier. "I evighet" vant med hele 32 poeng foran neste konkurrent, og fikk 88 av 100 mulige poeng. Elisabeth Andreassen var klar for sin fjerde, internasjonale finale og vant Melodi Grand Prix for tredje gang. Tre ganger tidligere hadde hun sunget i internasjonale finaler som duettpartner, nå skulle hun endelig få skinne på scenen i Oslo Spektrum alene. Men så fant noen ut at Torhild Nigar hadde spilt inn låta på kassett, og ville at NRK skulle vurdere om " I evighet" skulle diskvalifiseres. Det er ikke lov å delta med en låt som er utgitt før den skal delta i Melodi Grand Prix. NRK måtte ha eksperthjelp fra EBU (Den Europeiske Kringkastingsunionen) til å vurdere dette. "I evighet" oppfylte kriteriene, fordi kassettene aldri var lagt ut for kommersielt salg eller radiospilling, de var bare ment som demotaper til platestudioer. Mange andre deltagerland i Eurovision Song Contest hadde hatt med låter som var spilt inn på lignende måte tidligere. Spesielt vanlig var dette i de franske, interne utvelgelsene der både Monaco og Luxemburg fikk plukke sanger som skulle representere dem. Flere komponister sendte sine demotaper til både plateselskaper og andre lands nasjonale Grand Prix finaler uten at dette fikk konsekvenser hvis de fikk med et bidrag på et senere tidspunkt , så lenge sangen ikke var utgitt for salg eller spilt offentlig. Dermed ble "I evighet" godkjent, og Bettan leverte glitrende i Oslo Spektrum, og innkasserte en andreplass på hjemmebane i den internasjonale finalen. "I evighet" ble en internasjonal suksess, den ble selvsagt spilt inn på svensk, men også tysk og engelsk. Singelen kom inn på VG-lista, og fikk sju uker på Norsktoppen. I tillegg ble sangen plukket ut til å være tittellåt i et gedigent, internasjonalt idrettsstevne i Tyskland, så den fikk ekstra mye spilling i forbindelse med dette i både fjernsyn og radio rundt i Europa. Torhild Nigar satte punktum for sin Melodi Grand Prix karriere med "I evighet" mens Elisabeth Andreassen skulle forsøke seg igjen - i både norske og svenske finaler.
1. plass 88 poeng.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar