torsdag 27. september 2018

Melodi Grand Prix 1969: "Oj,Oj,Oj, så glad jeg skal bli". Kirsti Sparboe.

I 1969 var det  tiende gang Melodi Grand Prix skulle arrangeres og NRK markerte dette med å invitere de opphavsmennene, (for det var bare menn), som hadde fått med bidrag til de internasjonale finalene fra Norge, til å levere hvert sitt bidrag. I alt var det sju aktuelle komponister. Jolly Karmer- Johansen, som vant med "Karusell" som Kirsti Sparboe sang i sin Grand Prix debut i 1965, døde i 1966. Jan Wølner, som leverte "Sommer i Palma" i 1961 takket nei. det samme gjorde Tor Hultin som vant i 1967 og 1968. De som takket ja var Georg Elgaaen (vinner 1960), Kjell Karlsen (1962), Dag Kristoffersen (1963) Sigurd Jansen (1964) og Arne Bendiksen (1966.)  Sistnevnte hadde skrevet tekst og melodi til "Oj, Oj Oj, så glad jeg skal bli". Kirsti Sparboe skulle synge. NRK ville ha med ti bidrag, så ytterligere fem ble plukket ut bland 480 innsendte. Men Bendiksen var invitert og ville ta sin andre seier. Han hadde levert i alt seks bidrag som komponist og tekstforfatter i tre finaler, og vunnet to. Den første gangen var da han sang Sigurd Jansen og Egil Hagens "Spiral" i 1964 Det andre var som opphavsmann for Norges best plasserte bidrag i en internasjonal finale til da, "Intet er nytt under solen" med Åse Kleveland som tok en legendarisk tredjeplass i Luxemburg i 1966. Nå var han klar for å vinne igjen. Arne Bendiksen så hvordan Wenche Myhre hadde lykkes internasjonalt og slått igjennom i Tyskland. nå ønsket han det samme for sin nye stjerne, Kirsti Sparboe. Hun ble den første til å delta i fem Melodi Grand Prix finaler på rad. Hun hadde vunnet tre ganger og representert Norge i to internasjonale finaler. Dessverre hadde begge deltagelsene ført til bunnplasseringer, nest sist to ganger og bare tre poeng i alt fra europeiske juryer. (Hun fikk ett poeng for "Karusell" i Napoli i 1965 og 2 poeng for "Dukkemann" i Wien i 1967.) Nå skulle det revansjeres. France Gall endret Eurovision Song Contest da hun vant i 1965, nå var det skikkelige poplåter som gjaldt. Britene stilte med sine "hit girls" - som Kathy Kirby og Sandie Shaw - med litt mer rocka sound enn man var vant til. Og resten av Europa fulgte etter, også Norge. Arne Bendiksen hentet frem oppskriften fra 1964 og "La meg være ung" og laget en kommersiell poplåt. Nå mente Bendiksen at NRKs publikum var klare for en poplåt som traff tidsånden. Og det gjorde den med dunder og brak. Finalen i 1969 ble en slags hybrid og sprikte mellom de vanlige jazzballadene som hadde dominert de norske finalene totalt til da, svulstige ballader og poplåter med feil vokalister. De to som traff var Kjell Karlsens "Lena" med tittelforsvarer Odd Børre på stilsikker vokal og Kirsti Sparboe med "Oj,Oj,Oj" så glad jeg skal bli." Og det ble disse to bidragene som stakk av med brorparten av de totalt femti poengene som juryene kunne dele ut. Hver jury hadde fem medlemmer av forskjellig kjønn og alder, hvor av to var fagfolk og tre var "leg". Hver av disse fem hadde ett poeng å gi til den sangen de likte best. Kirsti Sparboe tok ledelsen fra første jury, og endte opp med dobbelt så mange poeng som Odd Børre som ble nummer to. Arne Bendiksen var glad og mente at han hadde fornyet finalen. men så var rabalderet i gang. Det ble en debatt om popmusikk der Arne Bendiksen forsvarte seg mot "finkulturen" som fikk stor plass til å gjøre narr av Arne Bendiksen i en direktesendt debatt. Programlederne gjorde ikke noe særlig for å la Bendiksen få støtte for sine argumneter Stakkars Kirsti Sparboe måtte sitte og høre på all kritikken som også gjaldt henne og hennes klær, opptreden og måte og synge på. Hun ble opprikitg lei seg, og ingen gjorde noe for å forsvare henne.  Elisabeth Grannemann, som også deltok i finalen, ble Bendiksens våpendrager  og med syrlig selvironi truet hun med å bruke sin omfangsrike kropp til å sette seg på den danske musikkprofessoren som var den mest hissige i debatten. "Her og nå" endte i kaos, TV-seerne var rasende og mente at Arne Bendiksen, og ikke minst Kirsti Sparboe ble behandlet så sjofelt at NRK virkelig skulle skamme seg. Og dette førte til at "Oj,Oj,Oj, så glad jeg skal bli" fikk en brakstart. Den dundra rett inn på VG lista, lå der i 11 uker - derav fire på topp. "Oj, Oj, Oj" ble den første Grand Prix vinneren til da som gikk helt til topps på VGs slagsliste, og ikke siden 1964 hadde en Grand Prix låt vært i toppen og dengang da var der Arne Bendiksens "La meg være ung" som Wenche Myhre sang til en tredjeplass.  Kirsti Sparboe reiste til den internasjonale finalen i Madrid. Forventningene var høye og norsk presse trodde på et godt resultat. Dessverre  kunne Bendiksen kritikere i "Her og Nå" godte seg. Bidraget endte helt sist med bare ett poeng. Dermed ble Kirsti Sparboe den artist gjennom Eurovision Song Contests historie som har endt opp med færrest poeng på flest deltagelser. Kirsti Sparboe hadde gitt alt og trodde på en god plassering, NRK hadde til og med kjørt på med tre korister som ble med til Madrid. Kirsti Sparboe var knust da nederlaget var et faktum og hun var sikker på at hun kom hjem til en ødelagt karriere. Men den gang ei. Sisteplassen i Madrid gjorde at norske TV-seere fikk enda større sympati for henne og "Oj,Oj,Oj" fikk et langt liv og ble Sparboes største hit. Den ble spilt i NRK med ujevne mellomrom i tiden som fulgte, så ble den gradvis glemt etterhvert som Kirsti Sparboe skiftet fokus i karrieren og gikk fra popsanger til å bli skuespiller. Men så skjedde det som ingen trodde skulle skje. I 1996 fylte Kirsti Sparboe 50 år og i den forbindelsen skulle det komme ut en dobbelt - CD med sanger fra hele hennes unike karriere. En av disse var "Oj,Oj,Oj" og samlealbumet kom selvsagt ut på Arne Bendiksens plateselskap. For å promotere CD-en, prøvde de " Oj, Oj,Oj" på Norsktoppen. (Den fantes ikke i 1969.) Til Kirsti Sparboes store overraskelse dundret den rett til topps,  nesten 20 år etter hennes forrige førsteplass på lista. Og dette ble hennes største Norkstoppsuksess noen sinne. Hele ti uker lå sangen på Norsktoppen, stemt til topps av NRKs lyttere i sju av dem. Dermed måtte Kirsti Sparboe være popartist en periode igjen. Og "Oj,Oj,Oj" er den Melodi Grand Prix vinneren med aller størst suksess på Norsktoppen, NRK tok en Grand Prix pause i 1970 - da ble Kirsti Sparboe i stedet med i den tyske Grand Prix finalen. Og hun skulle delta flere ganger i Norge, men ikke vinne igjen, det skulle derimot Arne Bendiksen gjøre- hele to ganger.
                                                   1.plass 18 poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar