fredag 1. desember 2017

Melodi Grand Prix 1964: "En god gammel firkantet vals" Wenche Myhre/Elisabeth Granneman

Da man kunngjorde de fem opphavsmennene som sto bak de fem bidragene som var plukket ut til finalen i Melodi Grand Prix 1964, var overraskelsen stor. Av flere grunner. En av dem var at ingen trodde to «revyfolk» hadde noen interesse av å være med på dette. (Det var slik at ingen opphavsmenn ble kunngjort før etter at alle bidragene var fremført, så hemmelig var det på denne tiden. Ingen i juryen skulle bli tatt i å favorisere noen. Derav hemmelighetskremmeriet.) Revyteaterdirektøren Einar Schanke hadde komponert melodien og hans «parhest» Alfred Næss skrev teksten. For øvrig ble sistnevnte første finnmarking som fikk med bidrag i Melodi Grand Prix. Han var født i Vardø i 1927. han kom til Oslo som student og ble en nestor i Oslos studentrevyer. Revytekstene tok mer tid enn studiene, men det gjorde ingenting, han ble raskt oppdaget og kunne leve av å skrive tekster og var aktiv helt til han døde på sin 70 års dag 30. november 1997. Alfred Næss debuterte profesjonelt i 1957 som tekstforfatter i revyen «Ferske Fjes» som han og Einar Schanke leide seg inn på Det Norske Teatret for å sette opp. (Den gangen lå teatret i Stortingsgata, nå er det Christiania Teater som har sin scene der)  Alfred Næss fulgte Schanke til ABC-teatret, og jobbet parallelt med Dizzie Tunes på Chat Noir. Han skrev ikke bare tekster til sanger – han hadde også stor suksess med sketsjer og monologer. Bl.a. skrev han den klassiske monologen om «Stælken Gundersen» for Hege Schøyen. Av revysanger som ble gitt ut på plate, skrev han tekster til «Apekattene» for The Monn Keys. Av andre revytekster han skrev som ble gitt ut på plate, er «På Enerhaugen» med Arvid Nilssen. Hans mest kjente poplåt er teksten til Wenche Myhres hit «Vinter og sne» som var VM-sangen til Ski-VM i Oslo i 1966.
Einar Schanke var revydirektør og komponist men hadde ikke popsanger som spesialitet. Og «En god, gammel firkantet vals» hadde nok vært mer egnet for revyscenen. Noen poplåt som tok tidens trend på pulsen var den definitivt ikke. Revypreget ble forstørret ved at datidens fremste revydiva – Elisabeth Granneman sang låta med Kringkastingsorkesteret og dermed ville være den som fikk representere Norge i den internasjonale finalen i København om melodien vant. Wenche Myhre sang med Jørg Petter Røeds kvartett. Finalen i 1964 ble tatt opp på forhånd og sendt i TV så sent som kl. 22 på kvelden en lørdag. Få hadde TV på denne tiden, og enda færre så på så sent på kvelden – og da finalen ikke ble sendt i radio, fikk få høre sangene. Men det hindret ikke flere av dem å bli slagere. Finalen er ikke bevart i NRKs arkiver, men flere av sangene ble spilt inn på plate.

Juryen var satt sammen av fem musikkjournalister fra Oslo, som var til stede i studio sammen med sine koner, sistnevnte var «folkets røst». Alle stemte anonymt og ble i stedet tildelt hver sin bokstav fra a-j, slik at ingen visse hvilken dommer som skjulte seg bak hver bokstav. Hver dommer kunne gi hver melodi fra ett til ti poeng. Så maksimal poengsum var 100, og minstesum var 10. Og for «En god gammel firkantet vals» startet det overraskende bra. De to første dommerne slo til med toppscore og bragte «En god, gammel firkantet vals» rett til topps. Og der lå den lenge i en av tidenes mest spennende avstemninger. Bare en gang var en annen låt oppe og ledet, ellers var det svært tett mellom fire av de fem bidragene. «En god, gammel firkantet vals» fikk et lite forsprang men før siste jurymedlem skulle avgi sine stemmer, var dette nesten spist opp. Det var åtte poeng som skilte tre av låtene, så de kunne alle vinne. Andreplassen lå to poeng bak. Og tok siste stikk. Arne Bendiksens «Spiral» - som ikke hadde vært oppe i ledelsen i det hele tatt, tok siste stikk og snøt Elisabeth Granneman for en seier. (Du kan lese mer om «Spiral» i et tidligere blogginnlegg, bla deg ned i menyen til høyre.) Ett usselt poeng manglet «En god gammel firkantet vals» for å vinne. Kanskje nederlaget ble ekstra forsmedelig med så små marginer for Næss og Schanke, for de deltok ikke i Melodi Grand Prix igjen. Det kom Elisabeth Granneman til å gjøre, mens for Wenche Myhre ble dette bare en spe begynnelse på en eventyrlig karriere.
                                                 2. plass      60 poeng


I klippet under kan du høre et lite utdrag av "En god gammel firkanten vals". Spol frem til 1'27"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar