søndag 23. april 2017

Melodi Grand Prix 1981: "Lorelei" Eigil Berg.

Til melodi Grand Prix 1981 inviterte NRK ti komponister til å levere bidrag, og et av dem var skrevet av Eigil Berg. Han var kjent som frontfigur og låtskriver for New Jordal Swingers som var Norges mest populære rockeband siste halvdel av syttitallet. De formelig "raidet" Norsktoppen og salgslistene og trakk fulle hus hvoren de spilte. Eigil Berg hadde deltatt med NJS i Melodi Grand Prix i 1978 med "Spillemann". Nå ønsket han i større grad i ha fokus på en solokarriere. Han skulle lansere sitt første soloalbum "Alhambra" og da passet det bra å delta for å få litt oppmerksomhet gjennom TV- ruta. Til finalen kunne de inviterte komponistene selv velge hvem de ønsket å samarbeide med. Eigil Berg valgte å gjøre alt selv, både tekst, musikk, spille piano og synge. Han lot de fem koristene ha en fremtredende rolle, om ikke i TV ruta (de sto i mørket og to av dem måtte endog dele mikrofon ), så i hvert fall musikalsk. 
Eigil Bergs bidrag het "Lorelei". Det var den mest solide poplåta med kommersielt sound og potensiale, i et startfelt som musikalsk sprikte i absolutt alle retninger, og der det var langt mellom høydepunktene. Eigil Berg var også den mest erfarne hitmakeren i startfeltet.
"Lorelei" var tippet som en absolutt favoritt av pressen, og hadde fått god kritikk på forhånd. Men denne gangen var det ikke folket som avgjorde, men en fagjury på ni personer som bestemte. Og poengfordelingen fulgte det enkelte jurymedlems musikksmak. Og siden medlemmene var fra alle slag musikalske genre, gikk poengene i alle retninger. Det første til at de to klart sterkeste poplåtene, som var Dollie De Luxes eminente "1984" og Eigil Bergs "Lorelei", havnet langt nede på resultatlistene. Høyest poengsum fikk Eigil Berg av visesangeren Kari Svendsen. Men hevnen var søt. "Lorelei" ble virkelig folkets favoritt og den moralske vinneren dette året.1. mai 1981 dundret låta rett inn på førsteplass på Norsktoppen, foran fem av de andre bidragene den konkurrerte mot i finalen. Den gangen kunne en melodi være på Norsktoppen i maks åtte uker. "Lorelei" fylte kvota, og folkejuryen i Norsktoppen stemte den til topps halvparten av gangene. På den tiden var Norsktoppen en viktig kanal for å få lansert norsk popmusikk, så salgstallene både for singelen og for Eigil Bergs LP "Alhmbra" der "Lorelei" var siste spor, ble gode. Det interessante er at ikke vinnerlåta med Finn Kalvik var i nærheten av Norsktoppen en gang, den kom ikke inn på lista i det hele tatt. Det var fem av ti Grand Prix låter som kom inn på Norsktoppen, og i finalen hadde disse havnet på andre, fjerde, femte, sjette og niendeplass. Så resultatlisten i Melodi Grand Prix dette året hadde nok sett ganske annerledes ut om det hadde vært en folkejury som hadde fått stemme. 1981 var forøvrig siste året NRK hadde en ren fagjury i finalen. Og låta fagjuryen stemte fram som sin favoritt fikk null poeng under finalen i Dublin. Men det er en annen historie. 
For moro skyld: Slik ble topp fem på resultatlista etter fagjuryens poengfordeling - som også ble resultatet i finalen: 
1. Finn Kalvik                 Aldri i livet
2. Unit Five                     Lei mæ hjem
3. Inger Lise Rypdal       Tanker
4. Tramteatret                 Det er vår tur nå
5. Alex                            Rock'n roller
Hadde Folkejuryen fått avgjøre, hadde hverken Finn Kalvik eller Inger Lise Rypdal kommet blant de fem beste. Da hadde lista sett slik ut, basert på Norsktoppjuryens stemmer:
1. Egil Berg                    
2. Unit Five                    
3. Alex                           
4. Tramteatret       
5. Dollie de Luxe        

                                                                   9. plass    35 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar